Zatím nejvíc zaplatil kraj za údržbu v zimě 2009/2010, kdy vydal 237 milionů korun, nejméně, 140 milionů Kč, pak v sezoně 2014/2015. „Posypy se meziročně zdražily, stejně jako nafta a materiály jako asfaltové emulze; to vše zvýší náklady na údržbu,“ uvedl Šíma. SÚS nakupuje aktuálně kamenivo za 320 až 380 Kč/t bez DPH, posypovou sůl za 1600 Kč/t a vakuovou sůl k výrobě solanky za 2200 Kč.
V kraji bude zajišťovat údržbu 306 řidičů a 52 dispečerů z celkových 567 pracovníků SÚS. Sedm okresů kraje spravuje 23 středisek, na jedno připadá průměrně 18 zaměstnanců. „Potýkáme se s nedostatkem kvalifikovaných lidí,“ uvedl Šíma. Průměrná loňská hrubá mzda činila 34 602 Kč.
Z větších strojních investic krajská firma letos nakoupila tři osmnáctitunové nákladní automobily Mercedes Arocs včetně nástaveb. Za několik milionů korun pak dále pořídila dvě užitková dvanáctitunová vozidla, dvě tři a půl tunová, dva teleskopické manipulátory, traktorový bagr, traktor s příkopovou sekačkou a vibrační válec. „Všechna auta už mají GPS sledování kvůli operativnosti a rozhodování dispečera,“ uvedl ředitel.
Kraj je rozdělený na 102 okruhů. Na každý připadá jedno nákladní vozidlo nebo traktor. Nejnáročnější na údržbu je Klatovsko, kde je v horském terénu 1066 kilometrů silnic, nejvíce ze všech sedmi okresů, druhým největším okresem je Plzeň - sever s 889 km, následuje okres Plzeň - jih s 896 km, Tachov se 793 km, okres Domažlice se 724 km a Rokycansko se 461 km. Nejméně silnic je v Plzni, 143 kilometrů. Nejdelší je okruh Klatovy - Janovice - Strážov měří 159 km.
Krajští silničáři provedli vlastními silami technologické opravy 341 km silnic. Šlo o 150 kilometrů dvouvrstvých nátěrů vozovek emulzí, ošetření spár u 152 km, mikrokoberce na 25 km a u deseti kilometrů šlo o výspravy technologií opětovného použití frézovaného materiálu pomocí stroje Bagela. Dále SÚS opravila tři kilometry krajů vozovek recyklací za studena a 722 kilometrů vodorovného dopravního značení.
čtk