Silničáři mají ve skladech přes 25.000 tun soli a necelých 15.000 tun kamenné drti. "Aktuální stavy zásob jsou v maximální výši kapacity. Ceny soli mírně klesly, na nové ceny kameniva čekáme v rámci soutěže na rok 2025," uvedl Šíma.
SÚS pro letošní zimu počítá včetně záloh se 123 sypači, 51 traktory, 47 nakladači a 15 manipulátory, a bude tak mít mírně více techniky než v minulých letech. "K tomu máme přes 70 zasmluvněných traktorů s radlicí, většinou jde o soukromé zemědělce, na výpomoc v kalamitních stavech po celém území kraje," řekl ředitel. Krajská správa silnic letos nakoupila novou techniku za 65 milionů korun, zhruba za stejnou sumu jako loni. Jde hlavně o tři nové osmnáctitunové sypače, kontejnerový nákladní automobil s nosností 12 tun, čtyři dodávky Iveco na kontroly silnic a pneumatikový válec. "Dále například teleskopický manipulátor, traktorový nosič nářadí s mezinápravovou a podsvodidlovou sekačkou, horský malotraktor, rádiem řízenou pásovou sekačku na svahy a podvalníky na převozy techniky," uvedl.
V nepřetržité pohotovosti bude zhruba 350 řidičů a 50 dispečerů. "V současné době máme okruhy personálně zabezpečené, mírný podstav je na střediscích Vochov a Stod (obě na Plzeňsku)," uvedl Šíma.
Kraj je rozdělený na 102 okruhů. Na každý připadá jedno nákladní vozidlo nebo traktor a tříčlenná posádka pro nepřetržitý provoz. Z toho čtyři pětiny úseků ošetřuje SÚS chemickým posypem, zbytek drtí a jeden na Rokycansku pluhuje. Nejdelší okruh je na jihu Plzeňska ve středisku Dvorec. "Jde o inertní okruh s délkou přes 187 kilometrů včetně přejezdových 40 kilometrů, který sypač jede šest hodin a 14 minut," uvedl ředitel. Nejnáročnější na údržbu je Klatovsko, kde je ve vyšších polohách 1066 km silnic. Nejméně silnic je v Plzni, a to 143 km.
Neudržovaných úseků bude v nadcházející zimě podle nařízení kraje 140 kilometrů, a to hlavně na silnicích III. třídy.
čtk