"Vzhledem k častému kolísání teplot a velkým teplotním rozdílům se nám povrchy silnic mrazem a do konstrukce vozovek vniklou vodou rozrušují mnohem více než v předchozích letech," uvedl Šíma. Podle něj bylo v letošním roce více výjezdů kvůli namrzání vozovek převážně v ranních hodinách. Krajští silničáři letos zasahovali nejvíce v horských oblastech Šumavy, v okolí Bezvěrova a Vysoké Libyně, obojí na severu Plzeňska, a v Brdech.
SÚS zatím nedokáže vyčíslit celkové náklady na zimní údržbu, ale odhadem by měly být nižší než loni, kdy byly 237 milionů korun. "Ovšem za předpokladu, že vývoj počasí v březnu bude 'standardní'," uvedl Šíma.
Nejvíce poškozené a ve větším počtu jsou podle něj průtahy obcemi, které čekají na velkou rekonstrukci. V menší míře pak silnice II. třídy mimo zastavěné části obcí. "Například II/180 ze Štěnovic na Plzeňsku k přivaděči I/27 nebo II/199 z Tisové na Tachovsku ke křižovatce I/21 a všeobecně také dost velké množství silnic třetí tříd v Plzeňském kraji," uvedl Šíma.
Povrchy poškozených vozovek lokálními výtluky opravuje SÚS průběžně celou zimu. "A to hned po zjištění závady na komunikaci - technologií 'studené' živičné směsi. Je to provizorní obnova, která bude nahrazena trvalou opravou poškozeného místa nebo celoplošnou opravou na jaře při klimatických podmínkách dle technologických předpisů," uvedl Šíma.
SÚS chce letos opravit vlastními stroji a zaměstnanci 56 km silnic, a to pokládkami mikrokoberců, a 132 km celoplošným dvouvrstvým nátěrem s asfaltovou emulzí. Vydá na to přes 100 milionů Kč. Na dodavatelské opravy a rekonstrukce dají silničáři z krajských prostředků 600 milionů Kč, dalších 378 milionů z dotace Státního fondu dopravní infrastruktury. Asi 650 milionů vydá kraj z evropského programu IROP.
Krajská správa silnic doplňuje průběžně sklady posypů, nejvíce jich dokoupí po zimní údržbě za letní ceny.
Sypače v regionu jsou v pohotovosti až do 31. března. Teď už vyjíždějí jen v horských oblastech při změnách teplot.
čtk