Silničáři mají ve skladech přes 23.000 tun soli a téměř 23.000 tun kamenné drti, zhruba stejně jako v minulých letech. Obě komodity zdražily. SÚS dokoupila 14.500 tun soli, hlavně v létě, kdy byly ceny nejnižší. Do 31. října se prodávala za 2080 Kč/t bez DPH, meziročně o 12 procent dráž. Od 1. listopadu už ale stojí 2329 Kč/t. Drtě dokupovala téměř 13.000 tun, průměrná cena se zvedla o 17 procent na letošních 400 Kč/t.
"Počítáme s větším využitím solanky. Koupili jsme třetí posypový vůz pouze na tento materiál," řekl Šíma. SÚS využívá dvě nástavby na rozstřik solanky, kterou vyrábí ve vlastních zařízeních z pytlované soli. "Má vyšší ekonomický přínos proti klasickým nástavbám, ale je ji nutno cílit na přesné úseky a klimatické podmínky," uvedl ředitel provozu.
Všech 115 sypačů je podle něj přestavěných pro zimní údržbu, dále 15 sněhových fréz, 35 nakladačů, 26 šípových pluhů a 55 dalších mechanismů, jako jsou manipulátory a traktorbagry. "Letos jsme převzali osm osmnáctitunových nákladních automobilů, jeden traktor a jeden nakladač, vše zhruba za 62 milionů. Tato technika už je zařazena do zimní údržby," uvedl Šíma.
V nepřetržité pohotovosti je 350 řidičů a 50 dispečerů. "Nedostatek zaměstnanců je na určitých střediscích celoroční, zvláště v místech, kde jsou velká logistická centra a v okolí Plzně. Přesto máme na zimu počty pracovníků na směnný provoz zajištěny," uvedl Šíma.
Kraj je rozdělený na 104 okruhů. Na každý připadá jedno nákladní vozidlo nebo traktor a tříčlenná posádka pro nepřetržitý provoz. Z toho zhruba čtyři pětiny úseků se ošetřují chemickým posypem, zbytek inertním materiálem, tedy drtí, a jeden se jen pluhuje. Nejdelší okruh má přes 187 km a je na jihu Plzeňska ve středisku Dvorec. Nejnáročnější na údržbu je Klatovsko, kde je ve vyšších polohách 1066 km silnic. Nejméně silnic je v Plzni, a to 143 km. Neudržovaných úseků bude 144 km, a to hlavně na silnicích III. třídy.
čtk