"Držíme vývojové trendy silničářské a cestářské techniky v Evropě a sledujeme dlouhodobý vývoj počasí. Pořídili jsme vložnou nástavbu do korby velkého auta," uvedl. V regionu v posledních letech často nesněžilo, ale vozovky spíš namrzaly.
Nástavba od dánské firmy Epoke dokáže podle Šímy rozstřikovat solanku, tedy roztok chloridu sodného s vodou, a má oproti dosud používané technologii velkou nádrž na solanku a menší na sůl. SÚS tak dokáže téměř okamžitě odstranit námrazu, která se tvoří při teplotách kolem bodu mrazu, na niž je nová metoda nejlepším řešením.
Zařízení má podle Šímy velké nádrže zhruba na šest metrů krychlových a rozstřikovací lištu, která solanku stříká přímo na silnici, což způsobuje okamžité rozmrzání. Lišta na zádi vozu zkrápí současně obě poloviny vozovky. Sůl také díky solnému roztoku ztěžkne a nedostává se do příkopů, například při průjezdu kamionů.
SÚS to teď bude zkoušet na silnici první třídy z Klatov do Domažlic. Rozstřikovací nástavba bude na vozidle, které v zimě doplňuje sklady kameniva. "V případě nepřízně počasí si ji řidič dokáže sám natlačit do korby a funguje jako klasický sypač," řekl Šíma. Cena nástavby se pohybuje ve statisících korun.
SÚS má vytipovaná další střediska, třeba v Plzni, kde nebývá příliš sněhu, ale vozovky tam spíše namrzají.
čtk