"Může se to jevit, že zima nebyla, ale ona samozřejmě byla. To, že nesněžilo, ještě neznamená, že jsme nevyjížděli. Odstraňovali jsme stavy kolem nuly, které jsou možná ještě nebezpečnější (než když mrzne)," řekl Šíma. Dále byly časté kontrolní jízdy, protože počasí bylo takové, že namrzaly jenom úseky a další části se jen kontrolovaly a neošetřovaly. SÚS musela platit pohonné hmoty a hlavně zaměstnance, protože nonstop dispečink musí ze zákona fungovat od 1. listopadu do 31. března. Obsluhu 102 okruhů zajišťuje 306 řidičů a 52 dispečerů.
Zatím nejvíc zaplatil kraj v zimě 2009/2010, kdy vydal 237 milionů Kč, nejméně v roce 2014/2015, a to 140 milionů Kč.
"Nejnákladnější měsíc byl leden, kdy náklady činily 36 milionů korun, nejvíce peněz se vydávalo na Klatovsku, kde sypače obsluhují nejvíce okruhů," uvedl. Kalamitní stavy nebyly žádné.
Silničáři spotřebují podle Šímy do konce března zhruba 9000 tun soli a 5800 tun kamenné drti. "Sklady průběžně doplňujeme a na konci zimní údržby budou na sto procentech, tedy na 23.000 tun soli a drtě ve stejném množství," uvedl provozní ředitel.
"Konečné výsledky nákladů na zimní údržbu za leden až březen budou známy na konci dubna. Už v prosinci byly uspořené peníze díky příznivým klimatickým podmínkám vynaloženy na celoplošné opravy povrchů krajských silnic," uvedl Šíma. Celkem šlo o osm úseků v celkové délce 6,3 km. Uspořené náklady za leden až březen budou využity na opravy zádržných systémů mostů, havarijní stavy propustků a na výměnu a opravu povrchů převážně silnic III. tříd.
"Po posledních prohlídkách silnic můžeme konstatovat, že mírný průběh zimy se pozitivně projevuje v menším poškození povrchů krajských silnic," dodal Šíma.
čtk