Aktivní přístup kraje začal kvůli zpoplatnění silnic první třídy. Od ledna jde o I/26 Plzeň - Domažlice - Folmava a I/20 Plzeň - Nepomuk – Lnáře. „Kraj inicioval vznik pracovní skupiny a v říjnu provedl sčítání dopravy na vybraných krajských silnicích II. a III. třídy a "jedničkách". Další sčítání bude v dubnu, kdy data srovná. Některé samosprávy se obávají, že kamiony budou placené úseky objíždět po nezpoplatněných silnicích nižších tříd.
Zákazové značky jsou v regionu zatím jen na silnici II/605 od Rokycan po Mýto ve směru na Prahu k odbočce na dálnici D5. V nejbližších týdnech budou na stejné silnici od Rokycan až za Ejpovice ve směru na Plzeň, kde už jsou schválené rokycanskou a plzeňskou radnicí.
Brzy by se měly objevit také na úseku silnice II/203 Tlučná - Vejprnice, kde už je schválil městský úřad Nýřany a čeká se na plzeňský magistrát. „Kraj tento nebo příští týden stanoví dopravní značku na silnici první třídy I/26, která bude informovat řidiče o tom, že je na silnici II/203 omezení. Pak by to měla hned stanovit Plzeň,“ řekl Dušan Pakandl. Informativní značky musí řidič vidět natolik včas, aby nedojel až do místa, kde je tranzit omezený a už se mu nemohl vyhnout.
Zákaz jízdy těžkých vozů na úseku Tlučná - Vejprnice bude stanoven kvůli kamionům, které sjíždějí z dálnice D5 pro levnou naftu do čerpací stanice Tank Ono v Nýřanech a potom už jedou po nezpoplatněné II/203 až do Plzně. „Měly by se vrátit zpět na D5 a pak jet po silnici I/26 do Plzně. Nebudou už tak moci volit alternativní trasu Tlučná - Vejprnice. Neměly by si tak snižovat náklady na mýto,“ uvedl.
Na silnici II/605 do Prahy jsou teď zákazové značky od Rokycan po Mýto. „Řeší se další úseky do středních Čech, kde mají problém se stanovením informativní značky. Poté se bude pokračovat,“ informoval Pakandl. Na druhou stranu na Rozvadov se II/605 zatím neřeší. „Starostové by tam značky také chtěli, ale musí najít společnou řeč a subjekt, který zažádá o dopravně inženýrská opatření (DIO), protože kraj je zajišťuje pilotně pouze pro II/605 a výjimečně u II/203 v úseku Vejprnice - Tlučná," uvedl Pakandl.
U dalších silnic si musí DIO nechat zpracovat samy obce. Kraj může projekty koordinovat a po schválení místně příslušným správním orgánem zaplatí značky, které osadí správa silnic. Nejdále jsou Všeruby na Domažlicku.
Nedodržování zákazových značek pokutuje státní a městská policie až 2000 Kč. „Ministerstvo dopravy připravuje novelu zákona, který by zpřísnil postih až na 5000 korun,“ dodal Pakandl.
čtk