Město zákazem reagovalo na fakt, že řidiči kvůli přeplněným odpočívadlům a plochám u dálnice D5 stále častěji odstavovali kamiony v ulicích na povinné přestávky. Podle Tolara se množily stížnosti lidí, kteří neměli kde zaparkovat a vadilo jim túrování motorů. Na vjezdech do Plzně tak jsou dopravní značky, které informují, že na městských plochách nelze vozy nad 12 tun odstavit. "Od září jsme to nově zavedli v ulici Na Chmelnicích na sídlišti Vinice, kde byla výjimka z plošného zákazu. Dnes už nikde v Plzni žádná výjimka není," uvedl Tolar.
Podle něj byla Plzeň v nařízení měkčí než jiná města, cílová skupina zákazu není tak velká jako jinde. "Mohli jsme to nařídit od sedmi tun, nebo dokonce od 3,5 tuny," řekl Tolar. Město vyčlenilo parkoviště na konci Domažlické třídy, na výjezdu z Plzně, které bude provozovat soukromník. "Už mělo být, ale povolili jsme mu lhůtu prodloužit kvůli průtahům se stavebním povolením. Zatím tam kamiony parkují gratis. Pak si tam nastaví svoji cenotvorbu a bude tam podnikat," uvedl náměstek. Podle něj tam bude i hygienické zázemí, trvalý dohled a závorový systém. Město dále vytipovalo prostor u nákladového nádraží na Koterovské ulici, kde by byl podobný model.
Zákaz parkování měl motivovat soukromníky, aby zřídili odstavná parkoviště na svých pozemcích nebo v nevyužitých průmyslových areálech. Tolar zatím neví, kolik jich takto funguje. "Ale z realitních portálů zmizelo pár industriálních komplexů, které byly nabízené k dlouhodobému parkování," řekl náměstek. Česmad ale o žádné nové ploše neví.
"Chápeme, že to městu vyhovuje, ale pro vozidla zásobující město je to komplikace, protože nemají kde stát. Považujeme za důležité, aby město rozšířilo možnosti parkování, protože ho v současné době na té Domažlické ulici ještě snižují (plotem a vyhrazenými místy)," řekl šéf regionálního pracoviště Česmadu Jiří Hurník. Podle něj mělo město před zákazem nejprve najít, nebo vytvořit vhodná parkovací místa pro kamiony. Dopravci už od února upozorňovali na to, že se problém s nedostatkem míst posune jinam - na sjezdy a nájezdy na dálnice, do blízkých obcí a na méně frekventované cesty. Privátní plochy pro stání nákladních vozidel podle zkušeností Česmadu fungují jen u dlouhodobých stání, ale nejsou řešením pro dopravce, kteří zásobují firmy a obchody v Plzni nárazově. "Nechci to zakřiknout, ale žádná revolta zatím není," dodal Tolar.
čtk