Prezentovanou studii už loni odsouhlasilo Zastupitelstvo města Plzně jako nejvhodnější variantu, kterou se mají zpracovatelé dále zabývat. „Vybrané řešení počítá s úrovňovou komunikací se třemi dopravními pruhy v obou směrech. Některé pruhy budou sloužit pro automobily a některé z pruhů budou vyhrazeny pouze pro MHD,“ popsal plány města technický náměstek primátora Pavel Šindelář (ODS). Tramvajová trať je v návrhu vedená středem této komunikace, od které je oddělena travnatým pásem se stromy. Dopravu řídí tři světelné křižovatky, které zajistí její plynulost ve všech směrech. Podél komunikace jsou navrženy cyklostezky a chodníky pro pěší, které jsou od silnice i mezi sebou opět odděleny alejemi stromů.
Technický náměstek primátora Šindelář zdůraznil, že na přeměně Rondelu se může začít pracovat až v době, kdy bude postaven Západní okruh. „Okruh by měl být hotový v polovině roku 2023, na Rondelu by se mohlo začít pracovat od roku 2024. Je možné to celé stihnout za čtyři stavební sezóny,“ uvedl Pavel Šindelář.
„Přestavba Rondelu je velkou příležitostí pro veřejnou dopravu. Ta stavba je přežitá. Toto místo si zaslouží být městskou třídou. Je to blízko od středu města, 600 metrů vzdušnou čarou od chrámu sv. Bartoloměje. Chceme vylepšit významný kus města, chceme zlepšit veřejný prostor. Celý projekt klade velký důraz i na množství zeleně,“ uvedl náměstek primátora pro dopravu Michal Vozobule (TOP 09).
„Nevěřím propustnosti těch nových křižovatek. Vidím tu silnici jako nesmysl. Zrušíte kruhový objezd a všude na těch křižovatkách budou stát auta. Když to jednou zasypete, tak už to nedáte pryč! Teď tam jezdí rychle sanitky. Co se stane, až tam budou ty křižovatky? Bude to pomalé,“ uvedl jeden účastník diskuse. „Teď nemohou jezdit sanitky po tramvajovém pásu, který je zvýšený. Po úpravě komunikace umožníme jezdit složkám IZS i autobusům po tramvajovém pásu. Bude to bezproblémové a rychlejší než teď,“ konstatoval Petr Raška z útvaru koncepce rozvoje města.
„Rychlostní silnice do města nepatří, toto je náprava stavu, který tam byl dříve. Dopravní prostupnost zvolené varianty jsme nechali ověřit simulací dopravního provozu, kterou provedl nezávislý zpracovatel. Ten do prověření zahrnul všechny předpokladatelné faktory, jakými jsou přirozené navýšení dopravy či například očekávaný nárůst počtu obyvatel v oblasti,“ doplnil náměstek primátora Vozobule.
„Obáváme se nadměrného hluku a zvýšené prašnosti při stavbě,“ zdůraznila jiná diskutující. Dostalo se jí odpovědi, že prašnost i hluk se bude řešit tak, aby byly dodrženy příslušné hygienické limity. Prašnost by v místě měla být dokonce nižší, než je tomu dnes. Jiný diskutující varoval před zvýšeným provozem, který nastane v důsledku přestavby Rondelu v Lochotínské ulici. „Máme tam starší nemovitosti. Bojíme se toho, že byl jim otřesy způsobené nadměrnou dopravou mohly uškodit. Opravdu tam chcete pustit veškerou dopravu?“ „Budeme to řešit tak, aby nemyl nikdo poškozen. Prozkoumáme stav nemovitostí, abychom věděli zda nedojde k jejich poškození. Omezení provozu nelze vyloučit, možná tam bude povolen vjezd pouze pro rezidenty a pro městskou dopravu,“ zmínil Raška.
Přestavbu Rondelu, jeho zasypání a výběr jedné ze sedmi variant projektu, schválilo už loni městské zastupitelstvo. Pro hlasovalo 36 zastupitelů. Proti variantě, kterou připravili dopravní experti a vedle města ji prosazuje i současný vlastník komunikace ŘSD, nebyl nikdo z přítomných zastupitelů. Zdrželo se devět zastupitelů, sedm Pirátů a po jednom z KDU-ČSL a z TOP 09.