Proměnu rozsáhlé křižovatky zasypáním, při níž měly být oba mosty zrušeny, plánovalo minulé vedení radnice (ODS, ANO a TOP 09). Současná garnitura (ANO, Piráti, PRO Plzeň a STAN) ji připravuje jen projekčně, ale zasypání odkládá.
"Mosty jsou teď kompletně opravené. Pokud se město do pěti let nerozhodne, že Rondel zaveze, tak začneme projektovat nové mosty. Do deseti let musí být buď místo zasypané, nebo tam musí být mosty nové," řekl Blabol. Pokud by město čekalo na východní obchvat, jak jeho současné vedení říká, tak by to bylo možné až po roce 2033.
Náměstek primátora Aleš Tolar (STAN) uvedl, že město stále připravuje projekt zasypání Rondelu pro vydání územního rozhodnutí. Se stavbou ale zatím nepočítá. "Smysl by měla až ve chvíli, kdy bude průtah, tedy estakáda kolem Kalikovského mlýna, která odkloní Karlovarskou třídu. Ta bude podle ŘSD nejdřív v roce 2033," řekl. Průtah je součástí nového memoranda města s ŘSD, které schválili zastupitelé. Odvedl by část dopravy také z Klatovské třídy. Průtah současné vedení radnice chce, kdežto minulé ho odmítlo.
Podle opozičního zastupitele a bývalého náměstka primátora pro dopravu Michala Vozobule (TOP 09) je koncepce průtahu městem zastaralá a přivede do centra ještě více automobilů. Plzeň se má jako další větší města soustředit na obchvaty, řekl.
"Díky novému memorandu může ŘSD pokračovat v projektu průtahu. Z memoranda v roce 2021 estakáda vypadla. Ale my tam teď vracíme estakádu, která nemá územní rozhodnutí, ale má EIA (kladný posudek vlivu stavby na životní prostředí) ," řekl Tolar.
ŘSD připravuje stavbu úseku Borská - Přemyslova. Memorandem s ŘSD teď město podle Blabola "dalo zelenou" na spodní část Přemyslova - Karlovarská. "Můžeme ji připravovat dál. Předchozí primátor po dohodě s naším generálním ředitelem přípravu akce zastavil. Nové vedení města s ní teď souhlasí a my jsme rádi, protože je to další propojení části, kde bydlí nejvíc lidí, s centrem města," řekl. ŘSD už vybralo zpracovatele technické studie, stavba průtahu je projektem na deset až 15 let.
Šéf útvaru investic města Pavel Grisník řekl, že na přestavbu Rondelu teď dokončují technickou studii na nultou etapu propojení ulic Lochotínská a Pod Vinicemi. Prověří a navrhne nové napojení Lochotínské na Karlovarskou třídu a úpravy křižovatky s ulicí Otýlie Beníškové a uličního prostoru. "Poté bude zadán navazující stupeň pro sloučené povolení. Na dalších stupních projektu Rondelu zatím nepracujeme," uvedl.
Tolar dodal, že před zasypáním Rondelu dává přednost kromě estakády ještě východnímu obchvatu Plzně. "Tam jdeme státu na ruku s výkupy a veškerou přípravou. A až bude obchvat a vnitřní průtah, tak by mělo zasypání smysl," řekl.