×

Varování

JUser: :_load: Nelze nahrát uživatele s ID: 10008

Může za tragickou srážku vlaků špatné zabezpečení trati?

Zveřejněno v Aktuálně
Od - středa, 4. srpen 2021 15:05
Může za tragickou srážku vlaků špatné zabezpečení trati? foto: PČR

Spolu se záchranou raněných a odklízením škod se po srážce vlaku na Domažlicku rozběhlo vyšeřování. Jisté je, že expres z Mnichova do Prahy vjel na trať, přestože mu to návěstidlo zakazovalo. Na jednokolejce u obce Milavče provoz dálkově řídí dispečer. Trať je vybavená návěstidly a reléovým zabezpečovacím zařízením. Řekla to mluvčí Správy železnic Nela Friebová. Nejvyšším zabezpečovacím zařízením na tuzemských tratích je systém ETCS, který automaticky zastaví vlak na dálku, na domažlické trati však není. 

Podle ministra dopravy Karla Havlíčka se ale ani při sebelepším zabezpečení nedá vyloučit selhání lidského faktoru. "Tomu se nedá zcela vyhnout. Průměr zemřelých při srážkách vlaků u nás v posledních letech jsou dva ročně. To odpovídá přibližně i tomu, co je v jiných evropských zemích," řekl novinářům na místě nehody Havlíček.

Vlaky se srazily u obce Milavče kolem 8:00. Po srážce jsou tři mrtví, desítky zraněných a škody za více než 100 milionů korun. Jeden z vlaků z dosud nezjištěných příčin projel návěstidlo v poloze Stůj ve výhybně a vjel na jednokolejnou trať, před kterou se stroje měly minout. "Je zajímavé, že když projel tu žlutou, a kdyby nedával mechanickým způsobem signály, že pokračuje dál, tak by vlak sám zastavil," uvedl k tomu ministr. Jestli měl strojvůdce nějaký zdravotní problém, bude předmětem dalšího vyšetřování.

regioshark

Úsek mezi Domažlicemi a výhybnou Radonice u obce Milavče na dálku řídí dispečer z pracoviště v Domažlicích. Jízda do jednotlivých úseků je podle Správy železnic povolována návěstidly. Trať je vybavena reléovým zabezpečovacím zařízením, které prostřednictvím elektrických obvodů zajišťuje volnost cesty či závislost návěstidel na poloze výhybek.

Drážní inspekce nyní na místě vyšetřuje přesné příčiny nehody. Podle mluvčího inspekce Martina Drápala zatím není jasné, zda šlo o chybu strojvedoucího či dispečera nebo selhání techniky.

Zabezpečení tuzemských tratí je v Česku dlouhodobě diskutované téma. Prioritou státu je instalace evropského sytému ETCS na všech tratích v jeho různých modifikacích. Ministerstvo dopravy v této souvislosti dnes uvedlo, že chce v následujících 20 letech na další zabezpečení tratí dát přes 100 miliard korun, většina by měla směřovat právě na instalaci systému.

Dnešní střet vlaků je největší železniční nehodou od minulého léta, kdy si desítky zraněných vyžádala čelní srážka dvou osobních vlaků na jednokolejné trati u Perninku na Karlovarsku. Loni 7. července tam zahynuli dva lidé a dalších 24 bylo zraněno. V Plzeňském kraji se na den přesně před šesti lety srazily u Horažďovic dva rychlíky, boční náraz tehdy naštěstí všichni cestující přežili.

ČTK/jv