"Zafungovala nesmírná solidarita učitelů. Sdílejí, pomáhají si, radí si. To, že by děti musely něco vyplňovat na internetu, už ustoupilo spíš těm interaktivním formám," řekla náměstkyně hejtmana Ivana Bartošová. Kontakt a zpětná vazba podle ní fungují, i když výuku na dálku lze často zajišťovat jen v menších skupinkách třeba po šesti.
"Pro část pedagogů (plzeňských základních škol) je to nový rozměr. Hodiny jsou velmi pestré. Někteří natáčejí videa, kde přibližují novou látku a zašlou odkaz, aby si jej každý žák mohl přehrát," řekla radní pro školství Lucie Kantorová. Učitelé zpracovávají elektronické pracovní listy, posílají prezentace či odkazy na články a videa.
"Chodím do školky. Je nás tam málo, ale učitelky jsou fajn. Dělám tam úlohy ze školy a hraju si. Jsem rád, že od úterý můžu hrát venku tenis," uvedl devítiletý Jáchym z Plzně. Mateřských škol pro děti od tří do deseti let je v kraji otevřeno 12 a dalších deset je v záloze. Jsou především pro děti zdravotníků, pracovníků integrovaného záchranného systému a sociálních služeb.
Střední školy jsou podle dotazníkového šetření, které provedl krajský odbor školství, se způsobem distančního vzdělávání spokojeny z 95 procent. "Ředitelé se snaží koordinovat výuku hlavně sjednocováním komunikačních kanálů, nejvíce se osvědčily aplikace Google Classroom a Microsoft Teams," řekla mluvčí kraje Alena Marešová. Kraj sestavil tým pedagogů, kteří nabízejí metodickou pomoc, například s vytvářením třídy, zadáváním dotazníků, testů, úloh a pořádáním videokonferencí. Seznam je na webu a pomoc může využít každá škola.
"Online vzdělávání sice funguje bez větších problémů, ale učitelům i žákům chybí osobní setkávání," řekla mluvčí. Hodně jsou tedy využívány videokonferenční systémy.
"Úkolů máme hodně, hlavně k samostudiu," řekl 18letý Tadeáš, student gymnázia z Plzně. Soukromé Gymnázium Františka Křižíka v Plzni a kraj organizují už druhý týden on-line vzdělávání s krátkými videi s průřezovými tématy. Zapojily učitele, Techmanii, krajské centrum vzdělávání, divadlo Alfa, zoo a další.
Podle oslovených učitelů a studentů Západočeské univerzity v Plzni se daří držet tempo jako při běžné kontaktní výuce. Využívají se videopřednášky a videohovory. Fakulta pedagogická teď osloví studenty s dotazníkem, jak výuku vylepšit. "Máme videopřednášky, během nichž můžeme dotazy psát do chatu. Prezentace si pak můžeme stáhnout. V některých předmětech využíváme aplikaci Google Classroom, jejímž prostřednictvím dostáváme materiály, úkoly a můžeme komunikovat s vyučujícím," řekla studentka elektrotechniky Veronika Lukavská.
"E-learning jsme využívali už dříve. V některých předmětech dostáváme úkoly a máme telefonické konzultace v daném čase. Jinde dostáváme látku e-mailem průběžně týden po týdnu, jako bychom ji probírali v běžné výuce," řekl Štěpán Taušek z fakulty ekonomické. Vedoucí katedry němčiny Michaela Voltrová využívá platformu Microsoft Teams a učí stejně jako při kontaktní výuce. "Používám materiály, které mám připravené, a zařazuji i skupinovou práci, kdy studenti pracují po stanovenou dobu v rámci jednotlivých chatů, poté se všichni sejdeme do společného chatu a studenti prezentují, k čemu dospěli," popsala.
čtk