Podzemní parkoviště pro zhruba 1500 aut. I to je součástí projektu společnosti Amadeus, která chce v centru Plzně vystavět novou čtvrť. A to znamená, že do oblasti mezi Americkou třídou, Sirkovou ulicí a Denisovým nábřežím bude velké množství aut denně přijíždět.
"Ten záměr, který procházel posuzováním vlivu na životní prostředí, je ve výsledku ještě větší než ten původní, který byl odmítnutý v referendu. Dá se očekávat, že sem přijede několik tisíc automobilů. Pravděpodobně nejhorší situace nebude na Americké třídě, protože hlavní vjezd do toho komplexu by měl být od řeky. Asi nejproblematičtější vidím situaci v okolí, například u křižovatky U Jána, na Denisově a Anglickém nábřeží," prohlásil odborník v oblasti ekologických a zdravotních rizik Miroslav Šuta.
Právě už dnes přetíženou křižovatku U Jána v blízké době čeká velká rekonstrukce. "Dokončuje se studie na křižovatku Sirkova – Americká u Hlavního nádraží, stejně tak na část Americké mezi Wilsonovým mostem a nádražím. Schválili jsme opatření o uzavření části Americké pro individuální dopravu, už je více než rok schválené opatření v Šumavské ulici. To všechno souvisí s tím, aby se doprava do budoucna také zvládla," uvedl náměstek pro dopravu a životní prostředí Michal Vozobule.
Část připomínek nebyla akceptovánaProjekt Ameside už prošel posudkem o vlivu stavby na životní prostředí. Sešla se k němu hned celá řada připomínek, některé byly akceptovány, jiné ne. "Nebyl zpracován dopravní model pro celé širší okolí, takže se vyhodnocoval vliv jenom na ty nejbližší ulice. Ale dá se předpokládat, že i přes ty nejbližší křižovatky ten vliv bude na širší okolí," podotkl Šuta s tím, že nejprve byl předložen návrh, který byl tak špatně zpracován, že se musel vrátit k přepracování. "Vznikla vlastní dokumentace vlivu na životní prostředí, řada připomínek směřuje k tomu, že je projekt, tak jak byl připraven, nerealistický. Je potřeba si uvědomit, že dokumentaci zpracovává autorizovaná osoba, kterou si ale najímá investor s tím, aby ten projekt vypadal, co nejlépe. Takže se tam počítá například se severojižním průtahem Plzní, který se nejspíš vůbec dělat nebude. Obrat automobilů je tam předpokládán nižší, než pravděpodobně v budoucnosti bude," dodal Šuta.
"Dopravní model projektu AMESIDE byl zpracován v souladu s požadavky EIA a v prosinci 2020 pak Plzeňský kraj právě v rámci EIA vydal kladné stanovisko. Rozsah dopravního modelu, který pro nás připravovali externí odborníci, byl tak posouzen jako naprosto vyhovující," komentoval zástupce AMESIDE Karel Samec.
Za nerealistickou považuje Šuta i dobu výstavby, která bude pravděpodobně delší a vytýká, že se v místě zhorší rozptyl škodlivin. "Ty budovy jsou poměrně vysoké. Znamená to, že budou také zhoršovat rozptyl škodlivin, vzniknou tzv. městské kaňony a i kdyby se nenavýšilo množství emisí, tak se dá předpokládat, že se tam stávající emise budou hůře rozptylovat," dodal.
Společnost Amadeus počítá s tím, že stavba bude zahájena nejdříve v posledním čtvrtletí příštího roku. Dokončena by měla být v roce 2026.
Více o stavbě se dočtete zde.