Na sankce se ptal například zastupitel za ANO, starosta Stříbra Martin Záhoř. Kritizoval i to, že odstavené autobusy ve městě blokují parkovací plochy pro občany nebo že v městských malých uličkách jezdí větší vozy, než byly přislíbené. Zastupitel TOP 09 Richard Pikner chtěl vědět, zda mu dopravce uhradí taxi, které si musel kvůli neodjetému spoji vzít.
Náměstek hejtmana pro dopravu Pavel Čížek (STAN) řekl, že za nedodržení řádu má kraj ve smlouvách s dopravci v autobusové i vlakové dopravě "drakonické" sankce, které vždy za určité období uplatňuje. Stejně to bude i s Arrivou. Problémy s vynechanými spoji měl ale podle Čížka i předchozí dlouholetý dopravce ČSAD Autobusy Plzeň.
Arriva Střední Čechy provozuje veřejnou autobusovou dopravu v kraji od 14. června, první dva týdny za jednotné snížené jízdné, od 1. července v novém tarifním systému. Přechod celého kraje na nového dopravce byl podle Čížka největší změnou, jaká se v ČR ve veřejné dopravě kdy najednou odehrála. Problémy byly především od 6. do 9. července, kdy nejezdily až čtyři z 315 provozovaných autobusů, což představovalo až kolem 40 neodjetých spojů za den. K 19. červenci měla Arriva podle jízdních řádů zajistit 93.177 spojů, z toho jich neodjela 343. "Důvody jsou a byly technické, personální, lidské chyby, zpoždění předchozího spoje. Znamená to vypravenost spojů 99,6 procenta," řekl ředitel Arriva Střední Čechy František Soumar.
Připustil, že důvodem nevypravených spojů byla i zásadní chyba dispečinku, který řídí plzeňskou oblast. Firma vyměnila vedoucího oblasti, dispečink posílila o dva zkušené dispečery. Od té doby je nyní vypravováno 99,97 procenta objednaných spojů denně, řekl Soumar. Podle Čížka jezdí o prázdninách denně v kraji kolem 3400 spojů, v době výuky až 3800 spojů.
Zastupitelé mimo jiné kritizovali, že podle ohlasů cestujících někteří řidiči neznají své trasy a ptají se pasažérů, kde mají zastávku. Soumar uvedl, že Arriva se potýká s personálním obsazením. V kraji zaměstnává 350 řidičů, v celém kraji by byla schopna přijmout 15 až 20 řidičů. Aby udržela nasmlouvaný provoz, doplnila řidiče i z jiných částí ČR, a i když si své trasy projeli, neznají je všichni dokonale.
Ředitelka společnosti POVED, organizátora veřejné dopravy v kraji, Zdeňka Kmochová potvrdila slova první náměstkyně hejtmana Marcely Krejsové (ODS), podle níž jsou také problémy s odbavovacími strojky a jejich softwarem a stává se, že lidé na některých linkách mají platit různé jízdné. POVED kvůli tomu povede jednání s výrobcem.
čtk