Podle technického náměstka primátora Pavla Šindeláře je křižovatka na konci technické životnosti. Stavební zásah vyžaduje především špatný stav mostů, dožilé jsou i konstrukce vozovek a tramvajového tělesa.
Nová komunikace bude mít tři pruhy v obou směrech a tři světelné křižovatky. Téměř na kilometrové trati budou nové zastávky, které doplní obslužnost Roudné, blízkého obchodního centra i nové zástavby. Po přestavbě se změní křižovatka s "průtahovým charakterem komunikace" na městskou třídu s plynulým provozem. Kolem komunikace se doplní aleje, pásy pro cyklisty i plochy pro pohyb a pobyt pěších.
Přestavba nejdříve v roce 2023
"Do přestavby se můžeme pustit až po dostavbách východního a západního okruhu Plzně, tedy nejdříve v roce 2023," doplnil Šindelář. Půl století starý kruhový objezd a silnice s tramvajovou tratí se musí nejprve zasypat a poté se vybuduje úrovňové křížení.
Stavba bude mít čtyři etapy. Začne po dokončení západního okruhu mezi Košutkou a Křimicemi, východní okruhu Plaská-Jateční a napojení Lochotínské ulice do křižovatky Pod Záhorskem. "Výstavba části městského okruhu, kterou je tato stavba podmíněna, by měla místu dopravně ulevit až o třetinu," řekl Petr Raška z útvaru koncepce a rozvoje.
Projektová příprava a samotná přestavba si vyžádá zhruba 500 milionů korun. Část nákladů má uhradit Státní fond dopravní infrastruktury prostřednictví Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), které bude jako správce komunikace spoluinvestorem stavby a mělo by zaplatit zhruba polovinu nákladů. Od města teď získá podrobnou technickou studii a začne akci připravovat a projektovat.
Plzeň začala přestavbu řešit v roce 2017. Postupně vzniklo několik variant a loni v létě vybrali zastupitelé nejvhodnější řešení, které se podrobněji rozpracovalo do technické studie a zástupci města ho v únoru představili občanům dotčených městských částí na veřejných setkáních. Jejich připomínky byly následně do studie zapracovány.
Pro zasypání Rondelu hlasovala na pondělním zastupitelstvu ODS, KDU-ČSL, KSČM a část hnutí ANO.