Tržby z jízdného klesly. Zdraží kraj veřejnou dopravu?

Zveřejněno v Atraktivní zprávy
Od - středa, 28. duben 2021 21:29
Arriva ilustrační

Plzeňský kraj nezdraží letos ani příští rok jízdné ve veřejné dopravě, nechce ani omezovat spoje. Počty cestujících v autobusech i vlacích jsou ale v době pandemie stále velmi nízké, a tak tržby z jízdného výrazně klesly. U obou druhů dopravy činí ztráty přes deset milionů korun měsíčně už od loňska, a peníze pak chybí jinde. Informoval náměstek hejtmanky pro dopravu Pavel Čížek (STAN). Za rok by činil propad přes 100 milionů Kč, tedy desetinu výdajů kraje na dopravní obslužnost.

Kraj nechystá zásadní omezení počtu kilometrů spojů, ale nebude ani přidávat nové. V několika etapách redukoval spoje hned poté, kdy kvůli pandemii a souvisejícím omezením přestala řada lidí využívat vlaky a autobusy. "Dostali jsme se ke snížení o pět až deset procent, a pod něj už bychom nechtěli jít," řekl Čížek. U nových soutěží na vlaky zřejmě Plzeňský kraj sníží požadavky na kilometry i na velikost vlaků.

Kraj loni v červnu spustil novou integrovanou jízdenku. "Nešlo o žádné zdražování, naopak jsme zlevnili delší vzdálenosti, aby to měl levnější ten, kdo dojíždí z okrajové části kraje do Plzně," uvedl náměstek. Nový koncept chce nechat nějakou dobu beze změn, aby mohl být vyhodnocen. Teď to není možné, protože jezdí málo cestujících. "Předtím jsme také několik let nezdražovali. Když měli jízdné v rukou dopravci, tak občas mírně zdražili. V autobusech byly třeba hodně drahé krátké vzdálenosti a levnější ty delší," uvedl. Díky integrované dopravě má teď příjmy z jízdného v ruce kraj.

Finanční problémy krajů ve veřejné dopravě se budou podle Čížka prohlubovat. "Protože kraje nedostávají, bohužel, žádnou podporu. Ministerstvo nám řeklo, že nám ztráty z propadu tržeb hradit nebude. Loni jsme na to nedostali nic a letos to vypadá také tak," uvedl.

A stát podle něj ani nechce dotovat z evropských programů nové vozy. "Zatím to vypadá, že ze všech možných fondů vypadly. A pokud tady nechceme jezdit s technickým muzeem, které leckde máme, tak to budou muset kraje zaplatit. Ale nemají z čeho, protože jim stát vzal daňové příjmy," řekl náměstek. Propad daní ještě prohloubila koronavirová krize. Když dnes kraje nakoupí nové vozy, tak cena kilometru výrazně stoupne. "Stát nás zklamal, protože jak z Národního plánu obnovy, tak z Reaktu a dalších programů vyndal podporu nákupu nových vozidel," řekl. Peníze na ně nejsou ani v nových programech EU, i když je kraje chtěly aspoň na elektrickou trakci.

Kraje se tak podle Čížka dostávají do neřešitelné situace a někde budou zdražovat jízdné, což jim ale nepřinese větší peníze navíc. "Protože i když se normálně jezdí, tak nám jízdné dělá třeba 17 procent nákladů, takže jeho zdražením získáme pár procent navíc, což nás nezachrání. Kraje tak budou muset přistupovat i ke škrtání objednané dopravy. Ale my se momentálně nechystáme ani k jednomu," uvedl.

Se zvýšením cen jízdného v regionální dopravě většina krajů ČR letos nepočítá. Na severu Moravy v lednu zdražily autobusové jízdenky placené hotově. Liberecký kraji zase zdraží od července až o 15 procent a Středočeši od srpna v průměru o čtvrtinu.

čtk