„Těší mě, že do programového prohlášení města Plzně pro období 2018–2022 se nám podařilo prosadit všechny priority z našeho programu a mám radost, že již v prvním roce dařilo učinit zásadní kroky ke zlepšení dopravní situace ale i celkového klima ve městě,“ říká předseda plzeňské TOP 09 a náměstek primátora pro dopravu a životní prostředí Michal Vozobule.
Plzeň udělala významný krok k snížení podílu tranzitní dopravy. „Na podzim 2018 jsme získali stavební povolení pro druhou etapu západního okruhu a společně s Plzeňským krajem začali soutěžit zhotovitele. Předpokládaný termín zahájení stavby, která propojí Bory, Skvrňany, Křimice, Radčice a Severní Předměstí a odlehčí tak tranzitní dopravě v Plzni, je na jaře 2020 a dokončena by měla být v roce 2023,“ říká Michal Vozobule.
Další klíčovou stavbou, kterou město v březnu zahájilo, je budování úseku silnice mezi ulicemi Plaská a Na Roudné. Hotovo by mohlo být za dva roky. Podle Michala Vozobule má stavba zásadní význam: „Jde o naprosto klíčovou stavbu dopravního systému Plzně, protože je součástí východní části městského okruhu. Pomůže zklidnit okolí Boleveckého rybníka, zlepšit propojení mezi Severním Předměstím a Doubravkou a po úplné dostavbě bude zárukou odvedení podstatné části tranzitu ze středu města, samozřejmě společně se západním okruhem,“ řekl Vozobule. Tato etapa stavby pomůže také vyřešit problémy s propojením cyklostezek z ulice Na Roudné a z Jateční, kde jsou dnes cyklisté vystaveni nebezpečným situacím.
Zlepšení se dočkali také mimoplzeňští cestující, kteří mohou od prosince 2018 využívat nový autobusový terminál Šumavská u hlavního vlakového nádraží. „Díky této stavbě za sto padesát milionů korun se výrazně zkrátila doba přestupu na vlakové spoje. Zvýšil se komfort pro cestující, kteří již nově nemusí absolvovat dvoukilometrový přesun od vlaku na centrální autobusové nádraží,“ pochvaluje si Michal Vozobule.
Nové autobusové nádraží má celkem devět odjezdových stanovišť a jedno příjezdové, nyní na něj jezdí linky především z jižního a východního Plzeňska, od roku 2020 sem budou zajíždět všechny páteřní linky, kromě těch ze severního Plzeňska. Ty se připojí po dostavbě přeložky silnice I/20 Plaská-Na Roudné.
Na dobré cestě je podle TOP 09 také koncepce „Park and Ride“, tedy stavba záchytných parkovišť s návazností na městskou hromadnou dopravu. Městská rada na podzim schválila výstavbu dvou nových parkovacích domů – u bazénu na Slovanech a na Borech ve Skupově ulici u OC Luna. „Jako první by měl do roku 2023 vzniknout parkovací dům u městského bazénu na Slovanech. Objekt by měl mít dvě podzemní a dvě nadzemní patra. S parkovišti je třeba spojit placené zóny parkování a rezidenční zóny. Cenově zvýhodnění v těchto zónách pak mají být zejména občané města Plzně. Naopak pro ostatní se směrem k centru musí cena za parkování zvyšovat,“ říká Michal Vozobule.
Plzeň udělala významný krok k posílení ekologické veřejné dopravy. Na jaře vyjely do ulic na linkách 15 a 16 nové velkokapacitní plně klimatizované bateriové trolejbusy Škoda 27 Tr. „Plánujeme, že podíl tramvajové a trolejbusové dopravy v Plzni do roku 2030 vzroste ze stávajících 64 procent na 85 procent. Tomu přispěje také nasazení nových trolejbusů s bateriemi, které mohou převzít část autobusových výkonů. Nové trolejbusy se dobíjejí dynamicky během jízdy pod dráty a mohou obsloužit nové lokality bez trolejového vedení. Nyní je testujeme na zkušební lince č. 19 z Ústředního hřbitova do Malesic a jejich parametry jsou také již nastaveny pro případnou realizaci trolejbusové dopravy k Fakultní nemocnici Lochotín a na Košutku,“ plánuje Vozobule.
Od 15. prosince by měla být trať zprovozněna také nová tramvajová trať na Borská pole v délce 1,3 kilometru. Vede od křižovatky Klatovská – Kaplířova – U Borského parku až k ulici U Letiště. Součástí projektu je také vybudování nového terminálu městské hromadné dopravy v Dobřanské ulici i další práce. Vysoutěžená částka za stavbu tratě je 479,8 milionu korun, dotace pokryje 60 procent nákladů.
Město myslí také na cyklisty. Letos vybudovalo další trasy pro pěší i cyklisty, které jsou součástí systému Greenways. Nově vznikla cesta, která vede od mostu přes řeku Mži v Radčicích do Křimic k sokolovně v Plzeňské ulici a rekreační trasa v údolí řeky Radbuzy a to část Litice 2. „Začátek cyklotrasy je v Liticích na sjezdu z místní komunikace K Valše k hřišti a chatám, pokračuje po stávající štěrkové cestě směrem do místa, kde se odbočuje vlevo na štěrkovou cestu k jezu. Náklady na projekt činily přibližně 28 milionů korun a nejvíce finančních prostředků šlo na stavbu ocelové lávky přes řeku Radbuzu,“ upřesňuje Michal Vozobule.
Plzeň má také nový plán k budování zelenomodré infrastruktury, přijalo i důležitý dokument, který radí investorům se zasakováním dešťové vody. „Zasakovací jímky, průlehy a podobné věci se musí stát součástí městských investic. Podporujeme také zelené střechy. Zachytávají dešťovou vodu, zlepšují městské mikroklima, slouží jako izolace, jsou útočištěm pro hmyz. V Plzni máme připraven projekt zelené střechy na 4. ZŠ na Košutce, zelenou střechu by mělo mít také zrekonstruované tramvajové depo PMDP, připravují se další projekty na MŠ a ŽS a zelené střechy by měly být i na nových parkovacích domech,“ dodává Vozobule, který je i náměstkem primátora pro životní prostředí.