×

Varování

JUser: :_load: Nelze nahrát uživatele s ID: 9995

Na zrušené trati mezi Chrástem a Bukovcem bude jezdit drezína

Zveřejněno v Atraktivní zprávy
Od - pondělí, 16. prosinec 2019 10:32
Drezina Tato turistická drezína už funguje u jihomoravských Ratíškovic. Foto: OÚ Ratíškovice

Šlapací drezíny jako atrakce pro turisty by měly nově jezdit na pětikilometrové zrušené trati mezi Chrástem a Plzní-Bukovcem. Plzeňský kraj teď jedná se Správou železniční dopravní cesty (SŽDC) o převodu tratě včetně kolejí, pozemky obě strany zřejmě smění, ale schválit to musí vláda. Vedle trati plánuje kraj a Plzeň osmikilometrovou cyklostezku, která má vést od roku 2021 z čtvrti Doubravka do Chrástu. Informoval o tom náměstek hejtmana Pavel Čížek (STAN).

Po trati původně jezdily vlaky mezi Plzní a Prahou, které už ale více než rok mají nový koridor se čtyřkilometrovým ejpovickým tunelem. SŽDC už odstranila obě koleje z Bukovce do Doubravky a na dalším úseku Bukovec - Chrást vytrhala jednu kolej, ale druhou tam na žádost kraje nechala.

Drezína je úplně jednoduché, lehounké zařízení, takové větší kolo se sedačkou. Máme už zájemce, kteří by ji provozovali, je to spolek nadšenců. V letě by to byl doplněk vedlejší cyklostezky,“ řekl Čížek. Kraj by nechal vyrobit několik drezín pro pět až šest lidí. Turistická drezína už funguje u jihomoravských Ratíškovic.

Kraj s městem Plzní připravují na staré trati asfaltovou cyklostezku v délce osmi kilometrů. Měla by být hotová v roce 2021 a má stát desítky milionů Kč. Z Plzně do Bukovce bude široká a povede na tělese bývalé dvojkolejné trati a zaplatí ji město, z Bukovce do Chrástu bude užší, v bývalé jedné koleji, a vybuduje ji kraj vedle kolejí pro drezínu. Plzeň považuje podle náměstka primátora Michala Vozobule (TOP 09) tuto stavbu za prioritní. Město jedná se SŽDC o pozemcích, jež bude správce železnice potřebovat k dalším stavbám uzlu Plzeň, třeba v Koterově.

Snažíme se připravit bezúplatný převod pozemků, ale zatím jsme pouze ve fázi geometrických plánů, protože je problém v katastru. Poté by se měla ocenit zůstatková hodnota koleje,“ uvedl Čížek. Kraj chce mít příští rok projekt, aby mohl v říjnu požádat o dotaci státu. „Ideálně vidím realizaci v roce 2021,“ řekl. Kraj jedná z Plzní, aby postavila ve stejném termínu cyklostezku z Bukovec - Doubravka.

Naše oblastní ředitelství teď řeší směnu,“ řekl Radim Brejcha ze SŽDC. Za plochy mezi Doubravkou a Bukovcem, kde už je jen štěrkové lože, získá SŽDC pozemky v Plzni. „Chystá se velká směna s Plzní a v úseku Bukovec - Chrást s krajem, který tu chce na vlastní podnikatelský záměr provozovat jakousi cyklodrezínu,“ uvedl. Podle Brejchy není proces jednoduchý, o postradatelnosti pozemků musí rozhodnout vláda, která bude zkoumat účel využití a možný bezúplatný převod.

Lidi už se na cyklostezku těší. Vyloženě říkají, že nebudou jezdit do Plzně autem, protože jen tam hrozné parkování, ale začnou jezdit na kole. To by bylo ideální,“ řekl starosta Chrástu Ladislav Bohuslav (Společně pro Chrást). Drezínu pro turisty vítá jako atrakci, ale hlavní je cyklostezka. Podle Čížka by na ni kraj převedl trasu mezinárodní cyklistické linie CT3, nejdůležitější v Plzeňském kraji.

čtk