"Zatím se neprodražila, jede podle harmonogramu. Je tam velmi dobrý tým dodavatelů, stavebního dozoru i našich lidí, kteří jsou schopni se domluvit a najít vždy variantu, aby to běželo," řekl Vít. Dodavatelé podle něj kvůli enormnímu růstu cen stavebních materiálů chtějí více peněz. "Nemůžeme ale postupovat jinak než podle podepsané smlouvy, která žádné navýšení nezohledňuje," uvedl. Případnou úpravu cen, kterou by stavbaři zdůvodnili a doložili, by museli schválit zastupitelé kraje i města.
"Je to určitě nejsložitější doba, ve které jsme kdy stavěli. Jedna věc jsou rostoucí náklady a druhá totální nedostupnost některých komodit a materiálů, například pryskyřice na izolace, hliníku na značení a protihlukové stěny. S tím bojujeme denně. Kolikrát už ani nejde o cenu, ale o to, tu komoditu vůbec někde sehnat," řekl šéf stavby Matěj Brož z plzeňské firmy Berger Bohemia.
Estakáda, tedy dlouhý most na pilířích překonávající údolí, je nejvíc 20 metrů nad zemí. Začíná v Křimicích u Keramiky Soukup a vyúsťuje nad Radčickými skalami, odkud povede dále okruh v zářezu vrchem Sylván a v násypech až ke kruhové křižovatce u Globusu na karlovarskou výpadovku I/20. Podle informací SÚS a ŘSD bude estakáda největším silničním i dálničním mostem v kraji. "Buduje se od zahájení stavby okruhu, tedy od dubna 2020. Je skoro hotová," řekl Vít. Podle Brože bude do konce roku hotová nosná konstrukce. "Most včetně příslušenství a vybavení bude kompletně hotový na podzim 2022," řekl. Stavbaři teď propojují nosné konstrukce, protože každý ze tří dilatačních úseků je technologicky odlišný. "A třetí nejkratší celek, který překonává řeku Mži a Radčické skály, je nosná konstrukce zhotovená takzvanou letmou betonáží, která se moc nepoužívá, protože je technologicky velmi náročná," uvedl. Propojení nosné konstrukce na opěry se dokončí příští rok.
"Takhle dlouhou estakádu jsme zatím nedělali. Estakády se moc nestaví. Tahle je o to složitější, že má dva směrové oblouky a jeden dlouhý výškový oblouk," řekl Brož. Kromě ní je na stavbě sedm mostních objektů, které stavbaři dokončí příští rok. "A ještě bude chybět celá hlavní trasa a cyklostezka kolem ní," dodal. Na stavbě je teď v době blížící se zimy 120 až 150 dělníků, nejvíc jich tam bylo 300. Letos tam kraj prostaví nejvíc, přes jednu miliardu korun. "Dostali jsme teď z IROP druhou platbu, necelých 800 milionů Kč, loni na podzim to bylo prvních asi 70 milionů," dodal Vít.
čtk