Aktualizováno: Řidiči se dočkali, otevírá se západní okruh!

Zveřejněno v Plzeňský kraj ZAK
Od - neděle, 19. únor 2023 15:42

Média

Po dlouho očekávaném západním okruhu se budou moci řidiči poprvé projet v noci z neděle 19. na pondělí 20. února. Tři a půl kilometru dlouhý úsek, jehož vybudování trvalo téměř tři roky, spojí největší městské sídliště na Severním Předměstí s průmyslovou zónou na Borských polích. Výrazně tak ulehčí dopravně přetíženému centru města. Samotnému spuštění provozu předcházelo ještě slavnostní otevření, od 12 do 14 hodin se návštěvníci mohli po novém úseku projít, projet na kolech i kolečkových bruslích. Součástí akce byl i doprovodný program. Přichystané byly i různé aktivity pro děti, ukázky techniky městské i státní policie, zdravotníků či silničářů.

Největší a finančně nejnáročnější stavba, kterou kdy Plzeňský kraj realizoval, ulehčí dopravě v centru města. Právě dokončená druhá etapa, úsek Křimická – Karlovarská, má 3,5 kilometru a stála 2,2 miliardy korun. "Význam okruhu je pro plzeňskou aglomeraci zcela zásadní. Propojí nejrozsáhlejší průmyslovou zónu s největšími sídlišti v Plzni, současně odlehčí dosud přetíženou dopravu v centru města a umožní rychlejší spojení od dálnice D5 směrem na Karlovy Vary,“  prohlásil hejtman Plzeňského kraje Rudolf Špoták.

Nově vybudovaný úsek Křimická – Karlovarská navazuje na I. etapu (Domažlická – Křimická) mimoúrovňovou křižovatkou na Chebské ulici v Plzni – Křimicích a ukončen je nově vybudovanou tzv. „turbo“ okružní křižovatkou „U Globusu“. Jeho součástí je estakáda přes celé záplavové území řeky Mže v délce 1,2 kilometru, čtyři mosty a tři biokoridory, které jsou situovány do zářezu původního terénu a přemosťují hlavní trasu. Jde o jednopolové přesypané železobetonové mostní konstrukce obloukového tvaru. Konstrukce mostů jsou navrženy jako monolitické, železobetonové, betonované na pevné skruži. Výšky kleneb ve vrcholu budou až 7,58 metrů nad niveletou vozovky. „Pevně věřím, že Západní okruh významně zlepší dopravní situaci ve městě a potěší nejen řidiče, ale i Plzeňany, kteří k cestování po městě využívají MHD. Mám radost, že jsme u otevření takto velké investice mohli být. Pro nás tím ale práce rozhodně nekončí. Zlepšení dopravní situace je pro nás jednou z priorit a už nyní připravujeme řadu dalších projektů,“ řekl primátor Plzně Roman Zarzycký.

Silnice má v každém směru jeden pruh, podle náměstka hejtmana Pavla Čížka je to dostatečné. "Podle všech výpočtů je to dostatečné, je to silnice krajská, druhé třídy. Dvoupruhová silnice převede spoustu tisíc vozidel. Je to nová nabídka propojení Plzně, mimo Klatovskou třídu nebo silnici na Lochotín, takže si určitě řidiči najdou nejlepší cestu," řekl Čížek. 

S úlevou od aut by Plzni měly pomoci i nové linky autobusů MHD, které vyjedou 27. února. „Linka číslo 24 pojede nově v trase Bolevec-Košutka-Radčice-Křimice-Zadní Skvrňany-U Panasoniku-Bory. Linka číslo 25 bude nově vedena v základní trase Bolevec-Nemocnice Lochotín-Vinice-Radčice-Křimice-Zadní Skvrňany-Podnikatelská-Univerzita,“ upřesnil náměstek primátora pro dopravu a životní prostředí Aleš Tolar. Město počítá s provozem obou linek v pracovní dny v základním intervalu přibližně 60 minut, v přepravních špičkách 30 minut, v úseku z Borských polí do Zadních Skvrňan ve vzájemném časovém prokladu, to znamená střídavě. „Doufáme, že se navýšením spojů podaří přimět k cestování veřejnou dopravou i některé řidiče,“ doplnil náměstek.

Na dokončený úsek pro řidiče v nejbližších dvou letech ještě úprava kruhového objezdu u Makra na Borských polích. Rekonstrukci objezdu bude provádět Ředitelství silnic a dálnic.