Nová, 3,5 kilometry dlouhá silnice s kilometrovou mostní estakádou nad řekou Mže vyvede auta od severu Plzně na dálnici D5. Stavba započatá loni v polovině roku se zatím ani přes výrazný růst cen stavebních materiálů a prací neprodražila. Nedostatek oceli, kameniva a plastů ji dosud nezpozdily. "Stavební firmy měly naštěstí gross železa nasmlouvané dopředu, jinak by to byl problém. Vše zatím běží podle harmonogramu, což je obdivuhodné," řekl Karpíšek. Tlak na zvýšení cen zatím kraj odmítá, s dodavateli jedná. "Nějaké odůvodnitelné věci ale na takové stavbě vždy vyplynou," řekl. Kraj má podle něj dobrou smlouvu s dodavateli, kterou vypracovala externí právní kancelář. "Ale hlavně jsou tam podmínky dotace EU (1,54 miliardy Kč), a tam absolutně nemůžeme cokoliv porušit," uvedl Karpíšek. Kraj už na okruh využil část rámcového úvěru.
"Minulý rok jsme vydali kolem 65 milionů korun, letos to bude 800 milionů, což už je prostavěno," řekl náměstek hejtmana pro dopravu Pavel Čížek (STAN). Nevyloučil ukončení stavby už koncem roku 2022, ale spíše by to považoval za zázrak.
Kraj ještě řeší s Ředitelstvím silnic a dálnic (ŘSD) návaznost okruhu na kruhovou křižovatku U Makra na Borských polích při výjezdu na Domažlice a D5, kde je úzké místo. "Rekonstrukci kruhového objezdu bude dělat ŘSD. Kraj tam v první fázi provede rozšíření pruhů z obou stran pro nájezd i výjezd (na okruh), mělo by to být hotové s dokončením stavby okruhu," uvedl Čížek. ŘSD pak zhruba rok poté začne s definitivní přestavbou kruhového objezdu, kde plánuje semafory.
čtk