Zastupitelstvo s 45 zastupiteli má jako poradní orgán 15 výborů po 11 členech, celkem 165 lidí. V čele devíti výborů stojí uvolněný předseda, tedy pracující na plný úvazek za plnou mzdu. Předchozí zastupitelstvo v letech 2016 až 2020 mělo devět výborů až po 17 členech s pěti uvolněnými předsedy. Zároveň jako poradní orgán rady kraje pracovalo tehdy ještě deset komisí, v nichž bylo přes 140 lidí, žádný předseda komise nebyl uvolněný. V tomto období žádné komise rada nemá.
Předsedům komisí a výborů kraj vyplatil v letech 2016 až 2020 na odměnách přes 20,37 milionu korun, v současném období to je pro předsedy výborů 38,87 milionu korun, řekla tisková mluvčí kraje Helena Frintová. Náklady na odměny se v mezidobí zvedly i díky novele zákona o krajích.
Hejtman Rudolf Špoták (Piráti), jeho náměstek Pavel Čížek (STAN), ale i opoziční zastupitelka Marie Pošarová (SPD), kteří jsou lídry kandidátek svých stan pro podzimní volby, považují současný počet výborů za dostatečný. "Z praxe se bohužel ukazuje, že počet výborů je zjevně předimenzovaný," namítl naopak opoziční zastupitel a lídr Spolu Jan Šašek (ODS). Po volbách v roce 2020 to ale byla i ODS, která v tehdejší koalici s Piráty, TOP 09 a STAN zvedla počet výborů z devíti na 15. V únoru 2022 se Piráti se STAN spojili s ANO a utvořili novou koalici. ODS a TOP 09 skončily v opozici. "Současná koalice pouze vytvořila placená místa pro své členy a příznivce a chová se přesně opačně, než co uváděla jako jeden z důvodů pro změnu ve vedení kraje," řekl Šašek.
Stejný postup ale vytýká ODS a výborům zvoleným v roce 2020 další opoziční zastupitel a lídr kandidátky KSČM Jiří Valenta. "Tehdejší koalice ODS/TOP 09, Piráti a STAN si z tohoto počtu (165 členů výborů) sama zcela amorálně obsadila 132 míst, ačkoli měla v zastupitelstvu jen velice těsnou většinu. Někteří zastupitelé za ODS a TOP 09 byli tehdy dokonce ve dvou výborech, jako například Martin Baxa, jiní z jejich řad tam měli nainstalovány své příbuzné," řekl Valenta. Se složením výborů není spokojena ani Pošarová. "Počet je dostatečný, aby vykryl potřebu kraje. Bohužel v něm nejsou zastoupeni ani jednotlivci ze zvolených stran či hnutí, které se dostaly do krajského zastupitelstva. A tudíž nemáme přímé informace z jednotlivých výborů. Vše jen zprostředkovaně ze zápisů," poznamenala.
Špoták se možné regulaci počtu výborů po volbách nebrání. "Za mě osobně bych viděl jako ideální, aby počet výborů kopíroval počet členů rady, plus samozřejmě kontrolní výbor. Zároveň bych asi otevřel i diskusi o počtu členů výboru a systému jejich odměňování," řekl. Se současným počtem výborů souhlasí Jiří Klečka, lídr uskupení Pro náš kraj. Toto uskupení má v zastupitelstvu členy, kteří v minulých volbách kandidovali pod názvem Pro Plzeň společně se STAN.
Lídr ANO Kamal Farhan připomněl, že příští rada bude mít více členů. Nyní je devět radních, v příštím volebním období stoupne počet zastupitelů z 45 na 55 a počet radních se zvedne na 11. Diskuse o výborech bude záležet na nové podobě koalice, uvedl Farhan.
Šašek i Valenta mají výhrady i k počtu uvolněných předsedů výborů a k jejich činnosti. "Dle mého názoru je práce mnoha výborů spíše formalistického rázu, často se složitě hledají vůbec nějaké body k projednávání a v konečném důsledku stejně rozhoduje svým hlasováním plénum zastupitelstva. A to nezávisle na usnesení výboru. Dle mého názoru vynaložené prostředky na činnost výborů rozhodně neodpovídaly předvedeným výkonům, i když samozřejmě nepopírám, že i zde existovaly výjimky," řekl Valenta.
Ani podle Šaška výbory nepracují efektivně. "V současné podobě není téměř vůbec využit potenciál, který se ve výborech skrývá. Půlhodinová jednání postrádají smysl. Zastupitelstvo výbory neúkoluje a ony samy nejsou bohužel ani iniciativní," řekl.
Špoták uvedl, že za celé volební období nezaznamenal výrazné výtky k činnosti výborů. Čížek by si přesto dovedl představit jejich větší aktivitu a iniciativu. Jako náměstek pro dopravu je ale ve své oblasti s prací příslušného výboru velmi spokojen. "Prochází jím nejen návrhy usnesení do zastupitelstva, ale i do rady. Střídavě je tématem jednání silniční doprava, cyklodoprava, autobusová a železniční doprava. Náměty členů výboru obratem řeší kraj i krajem zřizované organizace. Často se při jednání věnujeme koncepčním otázkám," řekl.
čtk