Obec u česko-německých hranic chce omezit těžkou tranzitní dopravu nad 12 tun

Zveřejněno v Atraktivní zprávy
Od - sobota, 16. listopad 2019 16:48
Zákaz kamionů Ilustrační foto

Těžkou tranzitní dopravu nad 12 tun chtějí omezit Všeruby u Domažlic nedaleko od hranice s Německem. Městys podal na radnici v Domažlicích, na obci s rozšířenou působností, žádost o stanovení místní úpravy, tedy o instalaci zákazových značek. Od příštího roku očekává kvůli zpoplatnění silnic první třídy dvojnásobný růst kamionové dopravy až na 2000 aut denně. Informoval o tom starosta Všerub Václav Bernard (za STAN). Kvůli kamionům tam podle něj ubývá stálých obyvatel i turistů.

Už začátkem týdne Bernard s plánovaným krokem seznámil obce na německé straně na jednání v Eschlkamu, kde byly zastoupeny i obce plzeňského a řezenského regionu. Více než 20 českých a německých obcí založilo v červenci ve Všerubech iniciativu proti tranzitní dopravě nad 12 tun.

Němci za Eschlkamem opravují most, který bude hotov po polovině roku 2020. Kamiony tam teď projedou velmi obtížně a přes Všeruby jich projíždí 200 až 300, čtvrtina až třetina proti dřívějšku, což české i německé obce kvitují. Podle starostů by bylo ideální, kdyby zákaz tranzitu ve Všerubech platil do pololetí, a až poté by se zprovoznil most.

„Stanovení místní úpravy kraj jednoznačně podporuje,“ řekl náměstek hejtmana Pavel Čížek (STAN). Podle Bernarda ale bude problémem odpor policie, která má sice jen doporučující stanovisko, ale úředníci podle něj rozhodují. Pokud to v Domažlicích zamítnou, obrátí se na ministra vnitra, osobně už informoval ministra dopravy. Policie argumentuje tím, že zákazy vyvolají kolaps dopravy v okolí. Podle Bernarda ale loňská stavba průtahu Všerub, kdy kamiony přes městys osm měsíců nemohly, takové problémy nikde v okolí nezpůsobila.

Mýtné se bude v Plzeňském kraji od 1. ledna vybírat na tazích z Plzně na Domažlice a na České Budějovice. Kraj a obce ho požadují ještě na silnicích I/27 z Plzně přes Klatovy a I/22 z Klatov do Domažlic, kudy budou zřejmě kamiony tah Plzeň - Domažlice objíždět. "Kamiony směřující na Západ sjedou z dálnice D5 za Valíkem (tunel u Plzně) na nezpoplatněnou silnici I/27 do Klatov, a odtud pojedou k nám do Kdyně po silnici I/22. Ušetří kus placené dálnice a celou placenou I/26 na Folmavu," řekl starosta Všerub.

Společným zájmem příhraniční oblasti je podle Čížka to, aby tam jezdila jen regionální doprava. „Musíme však zabránit proudu kamionů, který může na malý přechod směřovat po zpoplatnění silnice na Domažlice,“ uvedl. Na obou stranách hranice ale platí jiné předpisy. Němci nepokutují nákladní vůz, pokud jede do vzdálenosti 38 km od značky zakazující tranzit. Sladění dopravního značení na obou stranách hranice navrhnou do 10. prosince čeští a němečtí experti.

čtk