"K těmto 333 milionům korun přidá kraj ještě spolufinancování ve výši maximálně 59 milionů korun," uvedl. Na silnice je fondem předepsaná spoluúčast kraje 15 procent z ceny díla, u mostů a bezpečnostních prvků pět procent. Kraj má připraveno téměř 20 staveb, na něž by mohl použít peníze státu, ale jejich definitivní počet záleží na tom, jaké ceny staveb nakonec vzejdou ze soutěží. "Očekáváme, že jich zrealizujeme mezi 13 až 15," uvedl Čížek. Financování staveb je podle něj letos výhodnější, protože kraj oznámí SFDI, že třeba zahajuje pět akcí a fond převede kraji, respektive jeho správě a údržbě silnic zálohu, z níž se hradí faktury od dodavatelů.
Plzeňský kraj má v letošním rozpočtu na silnice vlastních 350 milionů Kč. Další sumu dá SFDI a nejvíce fondy EU. Největší stavbou na krajských silnicích II. a III. třídy je západní obchvat Plzně, na který vydá letos kraj 700 až 900 milionů korun. Stavba za dvě miliardy korun, na níž dá EU tři čtvrtiny, začala loni v květnu a má trvat 34 měsíců. Celkem tak dá kraj v letošním roce podle Čížka do silnic 1,7 až 1,9 miliardy korun, mírně více než loni. "To je výjimečná suma, ty další roky budou, bohužel, horší," uvedl.
Tento měsíc zahájil kraj svoji druhou největší letošní stavbu. Jde o komplexní opravu velmi frekventované sedmikilometrové silnice druhé třídy z Janovic do Nýrska za 180 milionů Kč. Stavbu v podhůří Šumavy, která se připravovala několik let, podpoří více než 80 procenty evropský program IROP. Kraj v minulých letech opravoval silnice na Šumavě, aby podpořil obce i turistiku, a teď opravuje přivaděče.
Plzeňský kraj vlastní 1500 kilometrů silnic II. třídy, 3100 km silnic III. třídy a 960 mostů.
čtk