KRÁTKÝ EXKURZ DO HISTORIE
Reklama, alespoň pro ty z nás, jenž zažili socialismus, je synonymem pro svobodu a podnikání. Pamatuji si, že reklamní blok na německé televizi ZDF byl mým jedním z nejoblíbenějších pořadů, který jsme doma sledovali napříč generacemi a který nám v osmdesátých letech minulého století dával poměrně jasnou zprávu o životní úrovni na západ od našich hranic. Socialismus dlouho reklamu odmítal jako nepotřebnou, ale postupně přicházel na to, že ani v centrálně řízeném hospodářství to bez ní nejde a začal svůj vztah k ní narovnávat. Výsledek byl jako vždy komunistický paskvil: mnohým z nás tak utkvěl v hlavě medvěd propagující jakýsi med z Jednoty či sovětské sardinky, které alespoň na obalu skutečně sardinky vzdáleně připomínaly. A již tehdy pokrokoví soudruzi věděli, že zatímco prohnilý Západ reklamou svádí poctivé občany k hříchu, ta socialistická reklama jde naopak tím správným směrem. Co myslíte, která byla úspěšnější?
VELKOPLOŠNÁ REKLAMA A MĚSTA
Asi každý, kdo se kdy setkal s marketingem, chápe, že efektivní reklama je pouze tam, kde jsou její potenciální konzumenti. Proto se u televize platí za osloveného diváka, v rádiu za osloveného posluchače či na internetu za reklamní proklik. Nejinak tomu je u velkoplošné reklamy. Patrně ani největšího idiota by nenapadlo postavit si billboard na místě, kde se lidé vyskytují jen zřídka, naopak, zcela pochopitelné je, že svůj produkt chce propagovat tam, kde je hustota lidí co možná nejvyšší a taková místa jsou celkem jasná: jsou to centra měst, dopravní uzly či frekventované silnice. A zde se dostáváme do první kontroverze mezi pravověrnými estéty, kteří by reklamu ve městech po vzoru svých socialistických předchůdců zakázali, a na opačném straně stojící reklamní šílenci schopní vyvěsit reklamu i na Bartoloměje, dá-li k tomu biskup svolení. Pravda je jako obvykle někde uprostřed.
REKLAMA DO MĚSTA PROSTĚ PATŘÍ, JE TO UMĚNÍ
Ano, je to tak, nevěříte? Tak to je chyba, protože je nedílnou součástí byznysu i kultury. Máte snad něco proti? Tak se podívejte, jak se dodnes prodávají a prezentují díla mistrů reklamy. Díla Toscaniho, Warhola, či Ogilvyho jsou dnes nedílnou součástí kulturního povědomí a neznalost o jejich tvorbě vás jaksi přirozeně vyselektuje z určitých uměleckých kruhů. Je jasné, že v každém městě jsou místa, kam reklama nepatří, či jen v omezené míře. V Plzni je to například centrální náměstí nebo parkový okruh okolo něj, kde reklama má být pouze v omezeném měřítku. Vždy když vidím velkoplošnou obrazovku v okně domu na náměstí Republiky, je mi jasné, že tam, nemá co dělat. Stejně tak jako na Staroměstském náměstí v Praze nebo kolonádě v Karlových Varech.
BYLI JSTE NĚKDY NA TIME SQUARE?
Cestování je nyní trochu problém a do New Yorku vás asi dnes úplně jednoduše nepustí, nicméně pojďme se do mekky reklamy na skok podívat. Amerika je technologický gigant a už drahně desítek let určuje trendy, a to například i v reklamě. Takže pojedete-li někdy do New Yorku a neuvidíte Time Square, nejlépe po setmění, bude to stejné, jako když se nepodíváte na Empire State Building. Najednou vidíte, že velkoplošná, světelná reklama je nedílná součást tepajícího města, dávající mu atmosféru, tempo, chuť a ano, i sexualitu. Prostě je to zážitek, který je estetický a intenzivní.
RESUMÉ: METRIKOU JE KVALITA OBRAZUMožná si to ani neuvědomujete, ale reklama je prakticky všude a nejvíc obtěžující pro každého je ta, řekněme, neestetická. V okamžiku, kdy se díváte na krásné fotky či krátké filmy, vnímáte i reklamu zcela jinak, než když pozorujete nehezký plakát ve špatně vytištěné kvalitě, je to prostě špatně. A navíc vyhozené peníze pro klienta, protože taková reklama nezaujme a tím pádem je neefektivní. Takže budete-li někdy kupovat billboard pamatujte na to, že spotřebitel má ne jeho přečtení asi tak tři sekundy a vy jej musíte zaujmout tak, aby informace vstřebal. Takže se jistě shodneme na tom, že estetickému vjemu nevadí ani tak počty billboardů, ale spíš úroveň plakátů. A mluví-li političtí exponenti o omezování reklamních ploch, pojďme se podívat právě na ty jejich, které před každými volbami všichni tak rádi využívají.
AMERICKÁ JAKO TIME SQUARE? PROČ NE!