Letiště v Plzni-Líních, odkud LZS v současné době vzlétá, stát nabízí automobilce Volkswagen pro vybudování továrny na baterie do elektroaut. "Pokud vznikne projekt gigafaktory, tak ve spolupráci mnoha resortů, včetně ministerstva financí, protože nám patří ÚZSVM, hledáme vhodné náhradí pozemky tak, aby armáda mohla po dobu té smlouvy plnit své povinnosti, ke kterým se smluvně zavázala," řekl Stanjura.
Podle Síkely a Stanjury bude do roku 2028 zajišťovat LZS v Plzeňském kraji dál armáda podle stávající smlouvy ministerstev obrany a zdravotnictví. "Vycházím z toho, že vzhledem k tomu, že se jedná o smlouvu dvou ministerstev, budeme hledat nějaké řešení, aby byla dodržována," uvedl Síkela. Podle stávající smlouvyz roku 2020 má armáda svými vrtulníky zajišťovat 24hodinovou pohotovost z letiště v Plzni-Líních. Smlouva je uzavřená na dobu neurčitou s půlroční výpovědní lhůtou. V roce 2028 končí další smlouvy o zajištění LZS v dalších krajích, které obsluhují dva soukromí dopravci.
"Budeme hledat takové řešení, aby LZS byla dostupná v té požadované době doletu, obslužnost v noci a tak dále tak, jak je to stanoveno," doplnil k hledání nového místa pro základnu ministr průmyslu a obchodu. Právě toho se obávají regionální politici, kteří ministrům poslali otevřený dopis. Armádní vrtulníky by se podle jejich informací měly přesunout do Karlových Varů, Plzeňský kraj by pokrývaly v noci a pouze ve dne by v kraji sloužil další vrtulník.
Případné nové uspořádání musí podle Síkely vyřešit smlouva, která bude následovat po roce 2028. Podle Stanjury se v současné době zvažuje, jaké vrtulníky budou provoz zajišťovat. Od toho se odvíjí i to, jaké heliporty a pozemky pro základny budou potřeba.
čtk