V rámci projektu „Uzel Plzeň, 5. stavba – Lobzy – Koterov“ se zastávka v Koterově přesune do centra Slovan. „Nová vlaková zastávka (vznikne) v prostoru Sušické a Částkovy ulice,“ vysvětluje místostarosta Slovan Jan Fluxa. „Odtud bude možné přestupovat na linky MHD.“ Správa železnic, která má státní zakázku na starosti, si od toho slibuje také lepší návaznost vlaků na regionální autobusy. Přechod pro pěší pak zajistí nová bezbariérová lávka.
Další lávka, která nahradí stávající přechod do ulice Na Lipce, pak vznikne na místě starého železničního přejezdu do Koterova. „Propojí ulice K dráze se starou silnicí do Koterova. Bude tak možné překročit nejen železniční trať, ale i dálniční přivaděč, který v tom prostoru je,“ poznamenává Jan Fluxa. Město Plzeň má hradit polovinu nákladů této části stavby.
Modernizace také zlepší přepravní kapacitu úseku. Trať ve směru na Starý Plzenec bude mít místo jedné koleje dvě. Rozšíření se dotkne i stávávajících mostů, které nahradí nové, dvoukolejné. Cestující také stráví ve vlaku méně času. „Dojde ke zvýšení rychlosti ze 100 na 120 kilometrů v hodině,“ uvádí správce stavby Miloš Vyhnálek.
Zajímavostí při řešení celé stavby je výstavba zárodku budoucího tunelu, kterým se Správa železnic ve spolupráci s Ředitelstvím silnic a dálnic snaží předejít případnému omezení provozu vlaků. „Zárodek budoucího tunelu silnice 1/20 (je) v místě křížení silnice a železnice. Bude postaven už nyní, aby, až se bude stavět obchvat města, se nemuselo zasahovat do kolejiště,“ poznamenává místostarosta Fluxa.
Celý projekt, který spolufinancuje Evropská Unie, by měl vyjít na 2,199 miliardy korun. Cestujícím by měl nový úsek začít sloužit v lednu 2024.
Lenka Duchková