Změna se nejvíce dotkla severního Plzeňska. Podle starosty Kralovic Karla Popela se jedná o třicet spojů. „Polovina z nich byla zrušena úplně,“ dodává Popel. Potíže podle něj nastanou se znovuzavedením školní docházky po ukončení nouzovém stavu. Z některých vesnic se děti do škol vůbec nedostanou. „Konkrétně u dvou spojů na lince, která jde z Kralovic do Mladotic a dál do Manětína“, upřesňuje.
Kraj odůvodnil výběr rušených spojení tím, že se jedná o málo využívané či nahraditelné spoje. „Rušili jsme především spoje, kde byla nízká obsazenost, případně měly alternativu, dalo se cestovat s přestupem, nebo vlakem. Případně byla alternativa v době slabší poptávky třeba (jet) o hodinu později nebo dříve,“ hájí rozhodnutí kraje Martin Fencl, dopravní specialista krajské organizace pověřené organizací veřejné dopravy POVED.
Starosta Popel s jeho argumentací nesouhlasí. „Co se týče trati Kralovice – Mladotice, tam není souběh s žádným dalším spojem. Jeden byl zrušen úplně a u dalšího byla zrušena průjezdnost přes přidružené obce, které k nám patří. Tam žádná alternativa není.“
Podle stránek POVEDU se vytíženost spoje měřila počtem cestujících. Rozhodující počet byl pět a méně. „Změna se dotkla i té oblasti na Kralovicku,“ připouští náměstek hejtmanky pro oblast dopravy Pavel Čížek. „V době covidu jsou počty cestujících minimální, ale brali jsme v potaz počty, které byly předtím.“
Starosta Popel ale považuje zajištění svozu žáků do škol za prioritu, bez ohledu na počet cestujících. Právě nedostatečná dopravní obslužnost totiž napomáhá vylidňování obcí. „U přidružených obcí, kde bydlí několik desítek občanů, nebude samozřejmě jezdit dvacet, třicet dětí denně. To jsou počty v řádu jednotek. Ale děti tam jsou a měli bychom je do školy dovézt a zase je přivézt.“
Náměstek Čížek nepovažuje rušení spojů v této oblasti za konečné řešení. „Co se týče Kralovicka, ještě můžeme tu záležitost zvážit. Uvidíme, jaký zájem bude ze strany studentů, až skutečně nastoupí do škol, o spoje. Možná v té době bychom mohli diskutovat, zda je to vhodné nebo není,“ připouští.
Obce v kraji mají samozřejmě možnost zaplatit si vlastní spoj, peníze na to ale většinou nemají. Plzeňský kraj si od změn na bezmála půl milionech kilometrů spojů slibuje úsporu 11 milionů korun. Ta by měla přispět k lepší finanční stabilitě kraje při poklesu daňových příjmů, způsobených pandemií a také zrušením superhrubé mzdy.
Autor: Lenka Duchková