"Určitě by to byla novostavba na zelené louce za desítky milionů korun. Bavíme se zatím jen o tom, kde by to mohlo v areálu být, zřejmě na okraji," uvedl. Hlavní část budovy by převzali profesionální hasiči, nonstop službu by tam vykonávala záchranná služba, která by vyjížděla do okolních obcí. Místnosti pro policii by sloužily jako služebna k možnému využití pro mimořádné akce.
Na stavbě by se podle Špotáka výrazně podílel VW nebo stát a zřejmě také hasičský záchranný sbor a kraj. "Otázkou je, jak moc velkou hasičskou stanici by VW potřeboval pro výrobu v gigafactory," řekl hejtman. Pokud by v továrně firma zřídila vlastní požární jednotku, profesionálové z kraje by s ní spolupracovali. "Většinou to provozuje stát za finančního přispění investora, kvůli němuž tam hasiči musí být," uvedl.
Původně chtěl kraj zřídit v oblasti jen novou stanici záchranné služby, ale zjistil, že ve studii strategické průmyslové zóny pro případnou gigafactory je naplánovaná hasičská záchranná stanice. "A tak jsme se začali bavit o spojení s dalšími složkami IZS. Možnosti budeme prověřovat," dodal.
Hejtman nevyloučil, že by mohl být komplex společný s novou základnou letecké záchranné služby (LZS), která by se měla ze současného místa poblíž přistávací dráhy přemístit do náhradního prostoru směrem k Nové Vsi. "Bude záležet na tom, kde LZS bude a jestli se tam k nim vejdeme," uvedl. Zástupci kraje už o možnostech propojení složek mluvili s novým ředitelem LZS, který nastoupil 1. dubna.
Podle hejtmana ale zatím není o novém umístění LZS jasno. "Čeká se také na výsledky průzkumných vrtů, které by měly probíhat do konce dubna a pak se budou vyhodnocovat. A poté by se začalo projektovat. Ale bude se čekat ještě několik měsíců, jestli VW zvolí pro výstavbu gigafactory Líně (dalšími variantami jsou Polsko, Slovensko či Maďarsko). Hejtman vidí jako nejzazší termín pro vyjádření konec letošního roku, pokud VW chce stihnout deklarované termíny. Podle posledního vyjádření by měl VW začít stavět koncem roku 2024 a vyrábět články do baterií od roku 2028. V gigafactory by mělo pracovat do 4000 zaměstnanců, z toho asi polovina by měla přijít ze Škody Auto.
Proti stavbě protestuje několik občanských spolků, piloti a aviatické kluby i některé okolní obce. Nesouhlasí s ní ani současné vedení města Plzně. Vláda o továrnu VW za 120 miliard Kč stojí. Možnou investici považuje za klíčovou pro transformaci autoprůmyslu ČR.
Termíny se vážou také na nové zásady územního rozvoje Plzeňského kraje, které umožní vznik strategické zóny v Líních. Aktualizované zásady, která počítají s plochou pro průmysl do 280 hektarů, by měli zastupitelé schvalovat nejpozději na prvním krajském zastupitelstvu v roce 2024.
Špoták dále uvedl, že už viděl čtvrtý návrh rozmístění nových hal a objektů v zóně, který ale není definitivní. O náhradním letišti pro aviatické kluby jedná podle hejtmana ministerstvo průmyslu, které se snaží, aby bylo co nejblíže Líním.
čtk