Komplikace pro cestující je tu! Začíná oprava tramvajové trati na Koterovské

Zveřejněno v Z Plzně
Od - středa, 1. červen 2022 06:50
Komplikace pro cestující je tu! Začíná oprava tramvajové trati na Koterovské Foto: město Plzeň

Téměř kilometr dlouhý úsek tramvajové trati v Koterovské ulici je v tak špatném stavu, že město muselo přistoupit k opravě. Cestující tak musí počítat s komplikacemi. Výluka na tramvajové lince číslo 2 v úseku od náměstí Generála Píky po Světovar začala 1. června a skončit má na konci letních prázdnin. 

Podle náměstka primátora pro oblast dopravy a životního prostředí Michala Vozobule se stav kolejí prudce zhoršil v loňském roce. „Skokové zhoršení tratě v kritickém úseku před konečnou nás přimělo k urychlení oprav na trati. S ohledem na technologie i provoz byla stavba naplánována tak, aby omezila co nejméně cestujících. Proto začne 1. června s tím, že výluka má skončit již na konci letních prázdnin,“ uvedl.

Klíčovým problémem na této trati jsou koleje a tzv. BKV panely, ve kterých jsou koleje uloženy.  BKV panel je speciální typ železobetonového panelu se žlábky, do nichž se upevňují tramvajové kolejnice. Panely tedy nahrazují pražce, přičemž horní plocha panelu plní zároveň roli krytu kolejového svršku. Původně maďarská technologie byla u nás poprvé použita v Praze v roce 1977, v Plzni pak poprvé na Slovanské třídě v roce 1982. Životnost těchto panelů pokládaných na rovný asfaltový nebo betonový podklad se pohybuje mezi 10 a 30 lety. Ty na Koterovské jsou na hranici své životnosti. „Stávající panely jsou zejména vlivem koroze jejich ocelových částí, ale i nestabilitě dále nepoužitelné. Budou tedy odstraněny. Nová technologie, která tu bude instalována, umožní ponechat původní podkladní betonovou desku a díky plochým ocelovým pražcům navrátit stojinové kolejnice a asfaltový kryt tratě. Tato nová technologie byla prvně v malé míře použita v rámci rekonstrukce vozovny Slovany, takže větší použití do samotné tratě je tak v Plzni premiérou,“ popsal chystané práce vedoucí Úseku veřejné dopravy a cyklodopravy Správy veřejného statku města Plzně Jan Hakl. Nová technologie umožní rychlé i cenově výhodné řešení pro další čtvrtstoletí provozu tratě.

Od 1. června tedy dojde k uzavření části trati v Koterovské v úseku od náměstí Generála Píky ke Světovaru. Část spojů v pracovních dnech bude v době přepravní špičky ukončena již na Mikulášském náměstí, další budou končit na zastávce Nám. Generála Píky, kde obousměrná tramvaj přejede na druhou kolej a změní směr jízdy využitím druhého stanoviště řidiče. Místo výlukových autobusů budou moci cestující využívat prodlouženého spoje tramvajové linky číslo 1, která místo na Slovanech pojede přes zastávku Vozovna Slovany na konečnou Světovar. Takzvané „zatahovací“ spoje linky číslo 2, tedy ty, které končí ve vozovně, pak budou zastavovat na všech zastávkách na Slovanské včetně náměstí Milady Horákové. Končit budou na nové zastávce Vozovna Slovany. Náhradní doprava v úseku tramvajové trati linky číslo 2 mezi nám. Generála Píky a zastávkou Brojova nebude zajištěna, cestující mají v docházkové vzdálenosti jiné zastávky MHD na linkách číslo 12 nebo 29 a 30. Cestující, kteří jezdí do oblasti Světovaru, by měli nejpozději na Mikulášském náměstí přestoupit do tramvaje linky číslo 1, případně využít spojů, které jedou do vozovny na Slovanech. Noční linky N2 a N5 pojedou z kruhového objezdu na nám. Generála Píky odklonem na náměstí Milady Horákové přes Francouzskou třídu.

Stavební práce se dotknou i řidičů aut, kteří budou muset použít pro úsek Koterovské od kruhového objezdu ke křížení se Slovanskou alejí objízdnou trasu po Francouzské, Slovanské a K Dráze s tím, že nákladní vozidla nad 12 tun pojedou místo ulicí K Dráze ulicemi U Seřadiště a Jasmínová. Blatenská, Ječná, Petřínská, Pivovarská, Krejčíkova, Brojova a Sladová a ulice U Světovaru budou u Koterovské v době stavby zaslepeny. Vjezd do podzemního parkoviště nákupního centra Galerie Slovany z Koterovské zůstane zachován.