Jihočeský kraj vydal územní rozhodnutí na trať Plzeň-Stod, obce chtějí obchvat

Zveřejněno v Plzeňský kraj ZAK
Od - čtvrtek, 21. září 2023 07:46
Jihočeský kraj vydal územní rozhodnutí na trať Plzeň-Stod, obce chtějí obchvat ilustrační. Foto: České dráhy

Jihočeský krajský úřad vydal územní rozhodnutí na novou trať z Plzně do Stoda, která je první stavbou nového spojení přes Domažlice do bavorského Mnichova. Uvedl to server Zdopravy.cz. Jedná se o 19 kilometrů dlouhý úsek, kde budou vlaky jezdit rychlostí až 200 kilometrů za hodinu. Podle starostů všech obcí na trase, tedy Líní, Zbůchu a Stodu je pro ně ale důležitější než rychlá železnice do Německa obchvat obcí na silnici I/26 z Plzně do Domažlic a dál do Německa. Doprava na této cestě, která je jedna z nejvytíženějších na západě Čech, podle nich trvale roste a obyvatelé mají problémy hlavní tah přejít nebo na něj vjet.

"Trať pro nás není vůbec důležitá. Bereme ji jako nutné zlo. Nepřinese nám velký prospěch. Je to liniová stavba v zájmu státu. Budeme tu mít novou zastávku, ale je otázkou, jaké vlaky u nás budou stavět," řekl starosta Líní Michal Gotthart (SNK Líní a Sulkova). Podle něj plnohodnotně nenahradí současnou paralelní trať přes Vejprnice, Tlučnou a Nýřany. V Líních podle něj nebudou stavět vlaky, které by lidé využili.

Silniční obchvat je naopak podle něj pro Líně zásadní. "Teď je tu takový nárůst dopravy, že je to až nechutné, zejména ten tranzit nákladní dopravy," řekl starosta. Podle něj se jednání o silničním obchvatu táhnou už od roku 1995. Celý východ a sever Líní přetíná dálnice D5 a dále tam vede I/26 na hraniční přechod Folmava. "A tak veškerá doprava, která vede na Rozvadov (po D5) a Folmavu, projíždí naším katastrem," řekl. Po výstavbě obchvatu podle něj zmizí tranzitní vozy směřující na Folmavu.

"Nás tíží doprava automobilová, ne vlaková. Chtěli bychom obchvat," řekla také místostarostka Zbůchu Jana Zajptová (SNK PRO ZBŮCH). "Problém je přejít silnici, ale i ráno nebo odpoledne vyjet z bočních ulic na hlavní tah," uvedla. Po dokončení obchvatu chce obec na současném průtahu zakázat projíždějící nákladní vozy.

"Nová železnice zkrátí cestu ze Stoda do Plzně ze 40 až 45 minut na polovinu a může trochu snížit automobilovou dopravu. Ale čekáme na to, aby se co nejrychleji vybudoval obchvat silnice I/26. Automobilová zátěž je tak velká, že by to pomohlo všem městům," řekl starosta čtyřtisícového Stodu Jiří Vlk (Volba pro Stod).

"I když nová trať může přinést nějaké příležitosti a rozvoj, tak pro obce našeho mikroregionu Radbuza je daleko důležitější, aby se vybudovala přeložka silnice I/26, protože to je dnes tak frekventovaná silnice, která obce doslova ničí. Dělí je na dvě poloviny a je skoro jako řeka, přes kterou nevede most," řekl předseda mikroregionu a starosta Dobřan Martin Sobotka (Aktivní Dobřany).

Podle ředitele plzeňské oblasti státního Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Miroslava Blabola podalo loni ŘSD žádost o územní rozhodnutí k obchvatu. Na kraji se koná územní řízení na celý 12,8 kilometru dlouhý úsek od D5 po Stod, tedy na obchvat Sulkova, Líní, Zbůchu, Chotěšova a Stodu. "Teď to vychází na 2,5 miliardy korun bez DPH. Územní rozhodnutí by mohlo být vydáno do konce roku," řekl. Dokumentace pro stavební povolení už se projektuje, připravují se podklady pro výkupy a dochází ke směnám pozemků.

čtk