Podle deníku, který se odvolává na osobu obeznámenou s rozhodováním automobilky, je důvodem to, že se chce Volkswagen soustředit na výstavbu obdobné továrny ve Spojených státech, kde by na ni mohl získat pobídky ve výši deseti miliard eur. Zároveň také vyčkává, jak bude Evropská unie reagovat na masivní podporu Washingtonu pro zelenou energetiku, která dosahuje 369 miliard dolarů (8,25 bilionu Kč). „Plány v Severní Americe pokročily rychleji, než se čekalo, a předběhly rozhodování v Evropě,“ uvedl zdroj listu s tím, že Volkswagen i nadále počítá s výstavbou továren na baterie i v Evropě. Jsou k tomu ale podle koncernu potřeba „správné rámcové podmínky“. Volkswagen i další evropští výrobci baterií volají po větší podpoře podobných projektů ze strany EU i členských zemí.
O závod Volkswagenu za 120 miliard korun stojí mimo jiné česká vláda, která možnou investici považuje za klíčovou pro transformaci českého autoprůmyslu. "Pokud se rozhodnutí koncernu VW potvrdí a ten výrobu přesune do Severní Ameriky, znamená to pro ČR zásadní ztrátu šance na rozvoj nejen průmyslu, ale dalších oblastí, které na automotive navazují. Jde o zásadní projekt, jehož ztráta by se Plzeňskému kraji mohla při transformaci světové ekonomiky vymstít. Plzeňský kraj přijde o uvažované investice do infrastruktury a rozvoje regionu v řádu desítek miliard korun. Nemohu se ubránit obavám, že se nám naše chování vrátí jako bumerang. Nechat odejít silné investory do jiných částí světa, v tom se mi zdá být Evropa nepoučitelná," prohlásil v reakci na informace Financial Times hejtman Plzeňského kraje Rudolf Špoták.
Naopak Plzeň výstavbu továrny na výrobu baterií do elektromobilů dlouhodobě odmítala. Dopad, který by měla výstavba gigacaftory přímo na západočeskou metropoli, vyčíslila na 12 miliard. "Je evidentní, že projekt je nepřipravený a Vláda ČR ho chce prosadit na sílu. Ještě před pár týdny platilo, že se Volkswagen do konce března rozhodne, zda fabriku v Česku vůbec chce. Teď se z médií dozvídáme, že Volkswagen rozhodne v červnu. Příprava takto rozsáhlé investice salámovou metodou je pro nás nepřijatelná. Tím spíše chceme být připraveni na všechny možné scénáře, a proto jsme také analyzovali dopady gigafactory na naše město,“ uvedl minulý týden primátor Roman Zarzycký.