"Byli jsme překvapeni, že to nabralo tak rychlý spád. Původně se s deváťáky nepočítalo," řekl Radek Dolenský, ředitel 1. základní školy v Plzni s 970 žáky, druhé největší ve městě. Podle něj je to ale dobře, protože se žáci zbaví nervozity a získají větší jistotu před přijímacími zkouškami na střední školu. "Nebudou mít nic jiného než češtinu a matematiku a budou chodit do školy dva až tři dny," uvedl. Výuka zbylých žáků bude pokračovat distančně.
"Z 30 deváťáků jich je 24 přihlášených. Budou je učit jejich kmenoví učitelé," řekl František Halada, ředitel Základní školy v Chotěšově na Plzeňsku. Na prvním stupni je přihlášeno ze 140 dětí 72.
"Máme 77 deváťáků, což se zvládne, ale na prvním stupni máme 550 dětí," řekl Dolenský. Jejich rodiče se musí rozhodnout do příštího pátku. "Podle toho navrhneme, jak budeme děti dělit. Pokud by přišly všechny, tak bychom potřebovali 50 tříd. I s deváťáky by byly kompletně obsazené všechny místnosti, včetně odborných učeben a družiny," uvedl.
V plzeňské škole budou povinné roušky jen na chodbách, mezi lavicemi bude nejméně 1,5 metru. Zapojí se všechny vychovatelky, asistentky pedagogů, učitelé z druhého stupně, například tělocviku. "Ale úplně si nejsme jisti, jestli to zvládneme, protože se doporučuje, aby se ve skupině učitel neměnil, což, myslím, není reálné," uvedl Dolenský. Učitelka by musela vyzvednout děti v 07:45 a pak by s nimi byla až do 16:00 a pak by ještě musela pro děti, které by zůstaly doma, organizovat výuku na dálku, což by pět týdnů těžko zvládala.
Dolenský si myslí, že by se děti vůbec nemusely hodnotit, protože v některých předmětech to bude jen opisování pololetního vysvědčení. Chápe to u deváťáků, kteří dostanou doklad o ukončeném vzdělání. Formu hodnocení zatím nemá stanovenou. Halada s tím nemá problém. "Většina dětí poctivě pracovala, jsme příjemně překvapeni jejich aktivitou, učitelé od nich mají práce, ale i známky z února," uvedl.
Nástup dětí 25. května pomůže podle Dolenského z více důvodů. "Budou tu mít program, budou opět pracovat v kolektivu, a pomůžeme i rodičům," řekl. Většina starších dětí už dokáže úkol samostatně splnit v nějaké kvalitě. Ale první, druhá i třetí třída a někteří čtvrťáci potřebují mít oporu v rodičích, protože ne každý učitel používá skype a navíc je realitou, že ne každé může využívat počítač.
Chotěšovská škola, kde budou mít děti roušky i ve třídách, zjistila přes informační zájem rodičů velmi rychle. "Už také přesně víme, kdo bude chodit na obědy a na mimoškolní činnost," řekl Halada. Příští týden stanoví, kdo bude v jaké skupině a kdy bude mít výuku, aby se všichni nepotkávali před školou. "Složitější to bude s pedagogy, rodiče si přejí třídní učitele," řekl. Ale ve skupině bude třeba chodit jen pět dětí na oběd, další čtyři do družiny, a vzniknou tam tak tři skupiny, které nemohou mít stejného učitele. Skupiny se nesmí míchat, takže v nich budou různé ročníky. Učit budou asistenti a vychovatelky, jimž učitelé, kteří budou dále učit distančně, připraví látku.
čtk