S přípravou na osazení nového osvětlení tunelu se začalo na konci června 2019, práce se podařilo dokončit v závěru srpna. „V první řadě šlo o náhradu dosluhujícího osvětlení za vysoce kvalitní LED náhradu, zlepšení viditelnosti a celkové bezpečnosti. Společně s tím však bylo cílem také snížit spotřebu energie a provozní náklady, spočítat náklady na provoz na dalších deset let a prodloužit životnost osvětlení tunelu minimálně na dalších 15 let,“ informovala Natálie Smoljaková mluvčí společnosti Signify, která osvětlení realizovala.
Součástí instalace od Signify nebylo pouhé osvětlení jízdních pruhů tunelu, ale celková koncepce zahrnující hlavní osvětlení, jeho inteligentní řízení a vodicí osvětlení. „Adaptační osvětlení pomáhá v orientaci řidiče při vjezdu do tunelu, jeho intenzita se automaticky mění v závislosti na intenzitě venkovního světla a usnadňuje tak plynulý i bezpečnější provoz. Řídicí systém nastavuje požadovanou intenzitu podle speciálních jasových kamer monitorujících tunelové portály v obou směrech,“ vysvětlila mluvčí Smoljaková.
Tunel Valík se nachází na dálnici D5 a slouží jako obchvat Plzně. Celková délka tunelu je 380 metrů, do provozu byl poprvé uveden 6. října 2006 a každý den jím projede až 20 tisíc vozidel. Jedná se o ražený tunel pod kopcem Valík se dvěma tubusy. V každém směru se nachází dva jízdní a jeden odstavný pruh.