"Na nově zpoplatněných silnicích I/20 (Plzeň - Nepomuk - Lnáře) a I/26 (Plzeň - Domažlice - Folmava) jsou od 1. ledna prováděny standardní kontroly elektronického mýtného, a to prostřednictvím tří speciálně vybavených a nově upravených vozidel, které celníci využívají i na dálnici D5. Dosud tam nebylo zjištěno žádné porušení," řekla mluvčí Celního úřadu pro Plzeňský kraj Vladimíra Suchanová. Kontroly na silnicích první třídy dělají celníci standardně, stejně jako na D5, žádné úlevy tam řidiči v prvních dnech zpoplatnění nemají.
"Nevíme o žádném problému, zatím vše funguje. Nemáme zprávy o tom, že by se někde tvořily kolony nebo že by někde vozidla zpoplatněné úseky objížděla přes vesničky," řekl provozní náměstek plzeňské oblasti ŘSD Michal Syřínek. Na placené úseky v kraji upozorňuje od 31. prosince 332 značek.
"Zatím nemáme odůvodněné signály ze žádných měst nebo obcí, že by nákladní vozy úseky s mýtem objížděly," uvedl vedoucí krajského odboru dopravy Dušan Pakandl. Podle něj je začátek roku pro hodnocení dopadů mýta předčasný. Kraj si nechá zpracovat sčítání vozidel na vybraných silnicích nižších tříd i na vybraných "jedničkách" v dubnu a srovná je s daty z října 2019. Očekává, že nárůst dopravy na silnicích prvních i nižších tříd bude opět deseti- až patnáctiprocentní jako tomu bylo v případě sčítání v roce 2019, kdy se provoz srovnával s rokem 2016.
Vlastní sčítání by si podle informací kraje měla dělat také města Klatovy a Přeštice ležící na nezpoplatněné silnici první třídy I/27 Plzeň - Klatovy. Ta se před zavedením mýta obávala, že se nákladní vozy budou vyhýbat zpoplatněné silnici I/26 vedoucí z Plzně na Folmavu tím, že ji objedou po dvou úsecích bez mýta, a to z Plzně do Klatov po silnici I/27 a potom dále z Klatov přes Kdyni do Domažlic po silnici I/22.
ČTK