Neodjeté spoje, velká zpoždění či problémy s tarify. Takové potíže přinesla cestujícím revoluce v krajské autobusové dopravě, kdy 14. června původního dopravce ČSAD autobusy Plzeň vystřídala společnost Arriva Střední Čechy. Nyní se, jak se zdá, blýská na lepší časy.
„Zásadní problémy s provozem autobusů po celém kraji nezaznamenáváme,“ potvrdil mluvčí Arrivy Jan Holub. Arriva podle něj nyní intenzivně pracuje na úplném doladění provozu a také na náboru řidičů. Jen přes léto jich do svých řad nabrala rovných třicet.
„Desítka lidí se ještě na toto povolání intenzivně připravuje. Naše náborová kampaň na Plzeňsku pokračuje, určitě v našich řadách rádi přivítáme další zkušené profesionály,“ doplnil Holub s tím, že po kraji k dnešnímu dni jezdí 315 nových nízkopodlažních autobusů s klimatizací a bezpečnostními pásy. Díky nový vozům se navíc podařilo snížit stáří autobusů v regionu o 14 let.
„Nasazením úplně nových vozů s motory Euro VI jsme snížili zatížení životního prostředí. Jízdenky je možné zaplatit platební kartou, což dříve možné nebylo,“ dodal mluvčí Arrivy.
Od neděle nové jízdní řády
Dopravce společně s organizátorem krajské dopravy, společností POVED, již také zareagoval na zpoždění některých autobusů, které bylo úderem 1. září vynucené výrazným nárůstem počtu přepravovaných školáků. Nové jízdní řády podle mluvčího Arrivy platí od neděle 13. září.
„Od úprav si slibujeme zlepšení dochvilnosti spojů, aby děti chodily do školy včas. Provoz některých linek stále komplikuje řada uzavírek nebo velmi silná doprava v okolí větších měst,“ podotkl Holub
Se změnou je spokojen i náměstek hejtmana pro dopravu Pavel Čížek (STAN), který má dopravu v gesci. Čížek připomíná, že přechod na nového dopravce byl obrovský projekt, který dosud neměl v České republice obnovy. Nyní se i podle něho již podařilo počáteční problémy napravit.
„Od poloviny července vše jezdí, jak má. Jde o 3400 prázdninových spojů a 3800 mimoprázdninových spojů denně. Ještě přetrvávají drobné potíže s odbavením cestujících, ale intenzivně se pracuje na jejich odstranění,“ uvedl Čížek, který vyzdvihuje novou integrovanou, přestupní jízdenku.
„Jedná se o velkou výhodu. Jsem rád, že již mnozí začínají oceňovat výhodu koupě jedné jízdenky na vlak, autobus i MHD v Plzni. Oceňují i zlevnění předplatného pro pravidelně dojíždějící,“ dodal Čížek.
Čtyřka vyjednala změny
Mezi kritiky změn v krajské dopravě patřil čtvrtý plzeňský obvod, kde Arriva z části nahradila MHD. Lidem například vadilo, že musí do modrých autobusů nastupovat výhradně předními dveřmi, což v meziměstské dopravě znamenalo snížení komfortu i zbytečně dlouhé prostoje na zastávkách.
„Nyní neevidujeme žádné zásadní stížnosti. Jsme rádi, že se Arriva zaměřila na naše spoje a že se díky vzájemné spolupráci podařilo značnou část problémů vyřešit. Za velký úspěch považujeme nástup všemi dveřmi pro cestující s předplatným,“ říká místostarostka čtvrtého obvodu Lenka Kočová (ODS).
Spokojenost nezastírá ani starostka Hrádku u Rokycan Marcela Sobotková (ODS), podle které je díky novému dopravci veřejná autobusová doprava v regionu o poznání komfortnější. „V Hrádku jsme s novým dopravcem spokojeni, určitě se zlepšila kultura cestování. Autobusy jezdí na čas a řidiči jsou příjemní. Město nyní navíc pořizuje nové autobusové zastávky,“ dodává Sobotková.