Společnost Arriva převzala veřejné linky objednané Plzeňským krajem od ČSAD v polovině roku 2020. Tehdy nabídla nové moderní autobusy a příznivější ceny a vyhrála veřejnou soutěž kraje. Zatímco v těchto dnech už si lidé nestěžují, zpočátku to zdaleka nebylo tak ideální. Spoje měly zpoždění nebo nejely vůbec. "My jsme v uplynulých dnech zaznamenali opravdu velkou vlnu kritiky, lidé se na nás permanentně obraceli. Mají opravdu velký problém s tím, že autobusy přijíždějí s velkým zpožděním nebo nedorazí vůbec a zároveň si stěžují i na nedostatečnou informovanost těch řidičů, kteří evidentně neznají místní podmínky. Nevědí, kde přesně zastavit a tak dále," uvedla v červenci 2020 například místostarostka městského obvodu Plzeň 4 Lenka Kočová.
Krajský úřad proto uložil společnosti Arriva vysokou pokutu šest milionů korun. "Máme tu sankci ve smlouvě nastavenou velice vysoko. Tisíc korun za kilometr je opravdu hodně, když jeden kilometr stojí kolem čtyřiceti korun. Ale tak prostě byla uzavřena smlouva. My se snažíme ji dodržet," uvedl náměstek hejtmanky pro dopravu Pavel Čížek.
Arriva ale argumentuje komplikacemi, které jí způsobil koronavirus. Neměla řidiče. "Největší komplikací pro nás bylo uzavření autoškol a zastavený výcvik nových řidičů, s nímž jsme pro naplnění potřebného poštu šoférů počítali. Komplikací byl i strach a obavy uchazečů o práci docházet na pohovory a uzavírat následné smlouvy v pandemické době," vysvětlil mluvčí Arrivy Jan Holub.
Uvedené argumenty ale nemusí kraj vůbec zajímat. Drží se smlouvy. Podle Arrivy je sankce nepřiměřená a odmítá ji zaplatit. "Výše sankce nám přijde neúměrná kvůli covidové situaci a proto jsme se dovolili obrátit na soud," potvrdil Holub.
"My jsme tu pokutu strhli z bankovní záruky firmy Arriva. Arriva s tím teda nesouhlasí a obrátila se na soud s tím, že jsme strhli tu pokutu neoprávněně. Takže teď doufáme, že soud rozhodne, protože výkladem smluv a zákona je oprávněn soud. Budeme čekat, jak to vše dopadne," uzavřel Čížek.