Plzeň uzavře natrvalo od 23. srpna část Americké třídy pro individuální automobilovou dopravu. Po jedné z nejvýznamnějších a nejfrekventovanější ulic v centru, kudy denně projede přes patnáct tisíc vozidel, už se motoristé nedostanou do úseku od Škroupovy po Resslovu ulici a v opačném směru od Goethovy po ulici V Šipce. Do těchto částí Americké bude povolen vjezd pouze MHD, cyklistům, taxi, vozidlům záchranného systému, zásobování a místní obsluze, řekl náměstek primátora Michal Vozobule.
Řidiči mají využívat silniční komplex mostu Milénia, U Trati a Borské ulice. Americká zůstane motoristům přístupná pouze od Klatovské do Škroupovy a Jungmannovy ulice. Ve směru od Wilsonova mostu bude možné pokračovat jen do Prokopovy ulice. "Dopravní modely ukazují, že změna organizace dopravy motoristům žádné velké potíže nepřinese, ulice U Trati i kolem Rychtářky mají dostatečnou kapacitu. Vnitřnímu městskému okruhu navíc brzy odlehčí nové kilometry západního a východního okruhu," řekl Vozobule.
Město díky tomu začne s její proměnou na hlavní městskou obchodní třídu, rozšíří chodníky, vysadí nové stromy a doplní okrasnou zeleň. "Lokalitě se uleví. Zkvalitnění veřejného prostoru Americké třídy přiláká více chodců, kteří jsou zdrojem zisků místních provozoven," uvedl Vozobule.
O oživení Americké, kterou teď řidiči často využívají jako zkratku přes centrum, se mluví už léta. Ulicí projede v pracovní den 14 400 osobních vozů, MHD tam ve 1200 vozech přepraví v běžných letech asi 24.000 cestujících. Veřejná doprava projíždí úsekem o délce 500 metrů zhruba 12 minut rychlostí 2,5 kilometru za hodinu. Odpolední zdržení spojů bývá sedm až 16 minut. Intenzita dopravy v úseku Škroupova - Goethova roste, v roce 2009 jím projelo "jen" 11 600 aut. Dopravní model ukázal, že pokud by se nepřistoupilo k regulaci, projíždělo by tam podle primátora Martina Baxy (ODS) v roce 2030 přes 23.000 vozů, podobně jako po čtyřproudé ulici U Trati.
Část Americké prošla v letech 2008 a 2009 rekonstrukcí téměř za 200 milionů Kč, třída byla rok zavřená. Ve spodní části před Wilsonovým mostem od vlakového nádraží chce vybudovat pražský developer v letech 2022 až 2026 multifunkční čtvrť za miliardy Kč. Další obchody, byty a kanceláře mají vzniknout na místě bývalého KV KSČ, Komorního divadla a ve dvoře po bývalých mlýnech.
Zklidnění Americké třídy a její přeměnu na bulvár se stromy je jednou z priorit současné koalice ODS, TOP 09 a ANO. Schválilo ji letos v únoru zastupitelstvo města. Zastupitel Petr Náhlík tehdy prosadil do usnesení návrh, aby město zpracovalo projekt na zvýšení dopravní propustnosti velké křižovatky Belánka, která je 300 metrů nad Americkou.
ČTK