Školy jsou kvůli epidemii koronaviru zavřené od 11. března. Uvolňování opatření vlády nepočítá s návratem žáků druhého stupně základních škol a středoškoláků nižších ročníků. Už příští týden by se mohli na vysoké školy omezeně vrátit studenti posledních ročníků. Pokud to vývoj šíření nemoci dovolí, pro maturanty se dveře škol otevřou 11. května. Výuka na prvním stupni od 25. května má být omezena 15 dětmi ve skupině bez možnosti její složení měnit. O nošení roušek by rozhodoval učitel, ve společných prostorech školy by bylo povinné.
Podle základních škol nebyla vysvětlena otázka fungování družin. "Určitě nebude možné malé děti poslat po vyučování domů, hlavně když jsou do družiny přihlášené. Určitě se o ně postaráme po celou dobu jako při běžném provozu," řekla mluvčí plzeňské radnice Adriana Jarošová. Plzeň zajistí obědy ve škole, rozestupy při jídle a dohlédne na mytí rukou a dostupnost dezinfekce. Město už začalo organizovat šití roušek přímo ve školách a v Domovince, Červeném kříži, divadle a družstvu Styl. Bude tak mít náhradní roušky pro děti i dospělé. "Stát by ale při pokynech k zajištění zvýšené hygieny ve školách měl obcím též pomoci," uvedla mluvčí.
O otevření mateřských škol 25. května bude jednat magistrát s obvody. "Uděláme vše pro to, aby opět za mimořádných hygienických a organizačních podmínek mohly být jednotně otevřeny. Budeme apelovat na rodiče, aby do nich děti dali jen v případě, že to potřebují kvůli pracovní nebo jiné naléhavé činnosti," uvedla mluvčí. Zajistit bezpečnost dětí i učitelů půjde jen v menších kolektivech. Provoz ve školkách bude upraven jen na nutný rozsah jako u základních škol.
Na všech středních školách v kraji bude nadále dálková výuka pomocí komunikačních technologií a ve skupinkách. "Funguje nesmírná solidarita učitelů. Pomáhají si a radí si. Vyplňování na internetu už ustoupilo interaktivním formám," řekla náměstkyně hejtmana Ivana Bartošová.
Západočeská univerzita vítá zmírnění pro vysoké školy od 20. dubna. Je zásadní pro dokončení kvalifikačních prací a konání závěrečných zkoušek. "Stále ale chybí delší výhled pro studenty v ostatních ročnících. Čím dříve budeme znát další postup uvolňování, tím lépe budeme schopni naplánovat další kroky," řekl rektor Miroslav Holeček. Podle oslovených učitelů a studentů se daří držet tempo jako při běžné kontaktní výuce. Využívají videopřednášky a videohovory.
čtk