„Sedm let bojujeme o tu lávku, než jsme se dostali k územnímu rozhodnutí. Plzeňský kraj dal 400 tisíc korun na zpracování projektové dokumentace. Lávka pro pěší a cyklisty poblíž Olešné je společným projektem mikroregionu Radnicko, který investoval do přípravy projektu 140 tisíc korun. Teď odpůrci lávky začali mluvit o tom, že ta oblouková lávka je špatně, že by měla být jiná. Tím pádem by nám tady vznikla škoda za víc jak půl milionu korun, protože bychom mohli všechno zahodit,“ říká Karel Ferschmann, starosta Němčovic, pod které spadá i obec Olešná.
Obloukové lávky jsou podle starosty na Berounce běžně a nikde prý žádné problémy nejsou. Problémy jsou na Dolanském mostu, který ovšem není obloukový. Ptáci tam hynou po nárazu do 18 drátů vysokého napětí. To vede vzduchem nad mostem.
„Šéfovi plzeňské záchranné stanice živočichů Karlu Makoňovi se původně nelíbila ocelová lana, která vynášejí tu lávku z těch oblouků. Proto se to přeprojektovalo, udělaly se tam takové široké železné pásy viditelné z dálky. Na jedné straně se chce, aby to co nejméně zasahovalo do krajinného rázu, takže projektanti mají snahu udělat to tak, aby ta lávka byla co nejméně viditelná. Potom na druhou narazíme s tím, že do toho budou narážet ptáci,“ říká starosta Ferschmann. „Pokud dnes někdo řekne, že by lávka měla být rovná, tak jsme udělali srovnání a je vidět, že ta oblouková je vhodnější pro migraci ptáků, než ta visutá,“ dodal starosta.
Samotnou stavbu lávky, která by měla přijít asi na 11 milionů korun navrhla renomovaná firma z Brna, která má reference například i z USA nebo z Kanady. Lávku tvoří dva kovové oblouky, mezi nimiž bude na profilech upevněna vlastní konstrukce lávky. Ta bude přístupná i pro vozíčkáře. Propojí cyklistické a turistické trasy na obou březích Berounky. Výrazně zkrátí cestu z Olešné do Čivic ležících na druhém břehu Berounky. Budou to pouhé tři kilometry. V současné době musí lidé využívat nejbližší most v Liblíně, což představuje vzdálenost 16 kilometrů pro pěší, pokud se jede autem, tak jsou to ještě dva kilometry navíc.