Podle obchodního ředitele Škody Transportation Ivo Gurňáka problémy spojené s onemocněním covid-19 zasáhly jak samotnou plzeňskou firmu, tak hlavně některé subdodavatele, například z jižní Evropy nebo Polska. I přes zdržení, které kvůli tomu vzniklo na jaře letošního roku, by se ale měla výroba vlaků stihnout, pokud nenastanou neřešitelné problémy.
Vlakové soupravy za zhruba půl miliardy korun, které jsou z větší části financovány z evropských dotací, by měly vyjet na trať mezi Plzní a Karlovými Vary v červnu příštího roku. V současné době firma jednu soupravu dokončuje a je na testovací koleji v areálu Škody Transportation. Na testovací trat u Velimi, kde by měla získat homologaci, by se měla přemístit zřejmě v říjnu nebo listopadu. Další soupravy jsou ve fázi zkoušek nebo v konečné montáži.
Podle náměstka hejtmana Karlovarského kraje Martinu Hurajčíka (ANO) budou nové vlaky výrazným přínosem pro cestující. "Jsou to moderní vlaky, vybavené vším, co je potřeba, včetně míst pro vozíčkáře nebo prostoru pro přepravu kol a kočárků. Kromě toho budou přínosem i pro ekologii. Zatím u nás většinou jezdí dieselové vlaky. Tyto nové vlaky by během deseti let měly ušetřit emise asi 12.000 tun znečišťujících látek," uvedl Hurajčík.
Elektrické vozy doplní současnou dopravu po železnici mezi oběma kraji tak, že vyplní dvouhodinový cyklus rychlíků. Přestože budou stavět i v menších stancích, proti expresům bude cesta jen o šest minut delší.
čtk