V plzeňských ulicích během epidemie výrazně přibylo cyklistů

Zveřejněno v Atraktivní zprávy
Od - úterý, 10. listopad 2020 15:25
CyklistéČeskýLes ilustrační foto

V plzeňských ulicích během epidemie výrazně přibylo cyklistů. Podobně jsou na tom podle Dominiky Lenthárové ze spolku Plzeň na kole další města v České republice. Lenthárová řekla, že například v Praze počet cyklistů vzrostl o 39 procent a jako dopravní prostředek do práce kolo využívá v posledních týdnech až o 60 procent lidí víc. Spolek Plzeň na kole podporuje cyklodopravu a usiluje o kvalitnější infrastrukturu.

Většina velkých evropských měst se podle Lenthárové snažila své cyklisty podpořit. "Města vyznačila další cyklostezky (Paříž, Milán nebo Bogota), věnovala miliardy na nové 'cyklodálnice' (Londýn), uzavírala ulice pro motorovou dopravu a budovala pěší a cyklo zóny (Vídeň)," uvedla. Trvalá opatření jsou proti velkým dopravním stavbám finančně dostupná, prostorově nenáročná, zlepšují plynulost a zdraví lidí, dodala.

Například berlínská radnice podle Lenthárové přes noc přemalovala pruhy a vytvořila na klíčových tazích bezpečné provizorní cyklostezky. New York schválil léta odkládanou legalizaci elektrických koloběžek a cargo kol na rozvoz zásilek a jídel. Bogota za pár dní otevřela 117 kilometrů provizorních cyklostezek, desítky kilometrů pak Mexico City, Calgary, Winnipeg a Miláno, uvedla Lenthárová.

V projektu sdílených kol Kolem Plzně se podle ní meziročně zaregistrovalo o 66 procent více uživatelů. "Všichni hledají způsob, jak se zbytečně s ostatními nepotkávat," řekl Hynek Horák ze společnosti Kolem Plzně. Od března do června se zvýšil počet výpůjček o 21 procent. V době karantény nabídli na více než měsíc službu zdarma.

Podle náměstka primátora Michala Vozobule (TOP 09) chybí v ČR veřejná poptávka po strukturálních změnách v politice mobility. Aktuální situace ale těmto změnám nahrála a podíl cyklistů stoupá. "Logicky potřebujeme kvalitní řešení pro cyklodopravu," uvedl. Dalším problémem je byrokracie, protože koncept a značení dopravního prostoru nelze změnit během několika týdnů. "Je často složité přesvědčit orgány a instituce, že nejsou tvůrci dopravní politiky, ale pouze strážci základních zákonných atributů povolovaných řešení," řekl. Plzni také chybějí data k rozhodování. Brzy ale provede rozsáhlý průzkum podílu cyklodopravy s pravidelným monitoringem. Data mají přesvědčit zastupitele a příslušné orgány.

čtk