Podle náměstka pro dopravu a životní prostředí Michala Vozobule (TOP 09) jde o totožný návrh, jaký už do zastupitelstva města doputoval v roce 2014. Zahrnuje tedy uzavření Americké třídy od Škroupovy ulice po Resslovu z jedné strany, z druhé strany pak od kruhového objezdu až po ulici V Šipce. Ve směru od Klatovské by se nově dalo dojet do Škroupovy nebo do Jungmannovy ulice. Od Wilsonova mostu by se mohlo odbočit pouze do Prokopovy ulice. „Kvůli tomu se tehdy mimo jiné stavěl za miliardy celý komplex most Milénia, U Trati, Borská. Tyto ulice mají převzít tranzitní dopravu,“ popsal Vozobule. Celou Americkou třídou by mohly projet kromě vozů MHD, zásobování, místní obsluhy, záchranných složek a cyklistů také vozidla taxislužby. "Dostaly by výjimku," potvrdil náměstek.
Americká jako moderní bulvárV souvislosti se zklidněním Americké se počítá s její úpravou. Město plánuje zasadit také nové stromy a celou lokalitu znovu zatraktivnit do podoby obchodního bulváru. „Změna organizace automobilové dopravy umožní rozšířit chodníky, vysadit nové stromy a doplnit okrasnou zeleň. Zpříjemní se pohyb pěších a cyklistů, usnadní průjezd MHD a zlepší se i vzhled této významné městské obchodní třídy. Zkvalitnění veřejného prostoru Americké třídy podpoří její společenský význam a přiláká více chodců, kteří jsou zdrojem zisků místních provozoven,“ uvedl primátor města Plzně Martin Baxa.
V první fázi se počítá s tím, že dojde ke zrušení zastávkových zálivů mezi Škroupovou a Resslovou ulicí. "Pak by měla následovat úprava křižovatky se Škroupovou ulicí. Obojí máme hrubě načrtnuto. Pokud to zastupitelstvo v únoru schválí, začneme projektovat," potvrdil Vozobule. Podle něj by hotovo mohlo být v letech 2022-2023.
MHD nabírá na Americké 16 minut zpoždění
Velkou úlevou by bylo uzavření části Americké pro individuální dopravu také pro cestující v MHD, cesta by se totiž výrazně časově zkrátila. „Na Americké dochází k enormnímu nárůstu zpoždění. Jen na úseku ohraničeném dvěma zastávkami dlouhém 500 metrů nabírají vozy zpoždění ve špičce až 16 minut. Pokud se nám nepodaří zrychlit veřejnou dopravu, tak pro ní nezískáme další uživatele, což je naším cílem,“ prohlásil už dříve pro náš server generální ředitel PMDP Jiří Ptáček. Jeden pracovní den projede podle statistik dopravních podniků Americkou 13 tisíc osobních aut. MHD přitom přepraví 24 tisíc cestujících. Podle Ptáčka není toto opatření dobré jen pro dopravní podniky, ale pro všechny uživatele dopravy obecně. „Uvolnily by se komunikace i pro ostatní účastníky silničního provozu, kteří auto opravdu ke své činnosti potřebují. Lidé budou více využívat hromadnou dopravu a auto nechají zaparkované, nebudou se tím ucpávat ani další ulice v centru města,“ dodal Ptáček.