Některé firmy v kraji už začínají cítit odliv Ukrajinců, kteří se vrátili do své rodné vlasti, aby se zapojili do války. Největší problémy mohou nastat nejen na stavbách, ale i v továrnách.
Úbytek pracovní síly je citelný i na stavbách. Do některých firem nenastoupili Ukrajinci, kteří tam pracovali. Ať už se jedná o soukromé firmy, tak i státní. "Ano, v současné chvíli i na našich stavbách už pociťujeme odliv ukrajinských pracovníků. To znamená, že začínáme mít problémy s tím, že budeme mít asi do budoucna nedostatek pracovníků na našich stavbách," potvrdil šéf plzeňské pobočky Ředitelství silnic a dálnic Miroslav Blabol.
Všeobecná mobilizace, kterou vyhlásil ukrajinský prezident, se už začíná projevovat na českém trhu práce. Chybí muži z Ukrajiny, kteří pracovali v továrnách. "Momentálně nejsou, protože dostali povolávací rozkaz, takže nemohou přejet přes hranice. Týká se to tedy těch ve věku od 18 do 60 let. Ti zůstávají na Ukrajině. A ti, kteří tady pracovali, odjeli bránit Ukrajinu," uvedl koordinátor pracovní agentury Kristián Pichnarčík.
U silničních staveb je odliv ukrajinské pracovní síly asi nejcitelnější. Na stavbě plzeňského okruhu se to už projevilo. Přitom Ukrajinci tam vykonávali většinou ty nejtěžší práce. U některých profesí je pokles až o polovinu. "Bohužel, vlivem situace, která je na Ukrajině, dochází k odlivu pracovníků asi ze všech staveb, nejenom u našeho městského okruhu," podotkl technik přípravy a realizace staveb SUS Plzeňského kraje David Stieber.
Dodavatelé stavby plzeňského okruhu investora upozornili, že pokud bude tato situace pokračovat, může v budoucnu dojít k tomu, že nestihnou některé termíny. "Dostali jsme informaci, že může k tomuto dojít, abychom mohli nějak reagovat, byli jsme na to připravení a nepřišlo to jako rána z čistého nebe. Ale v současné době jsme zatím schopni stavbu dokončit v termínu," dodal Stieber.