Plzeňské Divadlo ALFA v Japonsku často hostuje a s tokijským Divadlem PUK spolupracuje už od roku 2018. První nápad na společné představení vznikl v roce 2021, kdy Alfě v Japonsku kvůli covidovým opatřením chyběli herci a soubor museli doplnit japonští loutkáři. „Bylo to velmi inspirující, začali jsme proto rozvíjet nápad společného představení. Trvalo to 3 roky. Nejprve jsme vybírali autorský tým, potom téma, které je pro nás a Japonce přirozené a společné, načerpávali jsme znalosti a zkušenosti, a hlavně se učili společně dorozumět a komunikovat,“ řekl Jakub Hora, ředitel Divadla ALFA.
Inscenaci moderují dva sportovní komentátoři, herci Daniel Horečný a Tomoya Arita. Divákům přibližují atmosféru olympiády a komentují čtyři gymnastické disciplíny, které v loutkovém podání běží na dobových televizních obrazovkách. Celý děj se soustřeďuje na souboj dvou gymnastek, strojové reprezentantky Sovětského svazu Larisy Latyninové a sympaticky uvolněné Věry Čáslavské.
„Po šedesáti letech, symbolicky v době konání letních olympijských her, si díky tomuto česko-japonskému loutkovému představení připomeneme sportovní fenomén - legendární gymnastku Věru Čáslavskou a její úspěchy na olympiádě v Tokiu 1964, kdy svými výkony i osobností uchvátila nejen japonské publikum, ale prostřednictvím televizních přenosů doslova celý svět. Divadla ALFA a PUK naprosto originálně zpracovala sportovní tematiku i dobové reálie včetně osobního života této světové legendy a držitelky japonského Řádu vycházejícího slunce,“ dodala Eliška Bartáková, radní města Plzně pro oblast kultury a památkové péče.
Do příběhu vstupuje také šampion japonské gymnastiky Jukio Endo, kterého vázal s Čáslavskou celoživotní přátelský vztah. V inscenaci se objeví i tajemný budhistický mnich, slovenský trenér a řada olympijských výprav z celého světa. Vedle loutkového zpola fiktivního příběhu olympiády se v inscenaci odráží i život Věry Čáslavské a její osudy v době před jejím protestem proti sovětské okupaci Československa i po něm.
„Inscenace ukazuje, že lidskost a přátelství dokážou překonat všechny hranice a že lidé, kteří mluví zcela jinými jazyky, se mohou navzájem dobře chápat. Vidíme to jak v obsahu představení, tak i na samotném procesu zkoušení," připomněl Jakub Hora a dodal: „Ani jeden z herců a tvůrců nemluvil jazykem toho druhého, angličtina byla jen malou pomůckou. Přesto máme na světě inscenaci, kde se čeština a japonština plynule propojily a herci, kteří mluví vzájemně cizími jazyky, našli nakonec jazyk společný."
Pro inscenaci je typické pestré střídání loutkářských a divadelních prostředků od marionet, přes japonské styly kuruma ningyo a bunraku až ke stínovému a objektovému divadlu. V představení jsou použity dobové fotografie z archivu japonských fotografů, z archivu Nadace Věry Čáslavské a filmové záznamy Krátkého filmu Praha, Československé televize a Českého olympijského výboru. Živě zazní i skladba Modlitba pro Martu.
Představení zatím vidělo v Tokiu kolem tisíce diváků. „Reakce jsou velmi dobré a japonští diváci napjatě sledují celý příběh, třebaže polovina textu se odehrává v češtině. Diváci mnohokrát tleskají během představení a na konci je vždy dlouhý aplaus," informoval Jakub Hora. Premiéru navštívil také syn japonského, dnes již zesnulého, šampiona Jukia Endo. Podívat se přišli i přímí účastníci LOH v Tokiu 1964 a řada pamětníků.
Česká premiéra se uskuteční nejprve 12. září v rámci Mezinárodním festivalu Divadlo Plzeň na jevišti Divadla ALFA, a pak samostatně 16. září rovněž v Divadle ALFA. Po premiéře se inscenace vydá na festivaly do Sofie a Lublaně.
Představení vzniklo za podpory Ministerstva kultury ČR, Národní plán obnovy.