Jak jste aktuálně spokojen se situací ve školství v rámci Plzeňského kraje?
Školství v Plzeňském kraji je stabilní. Podařilo se zvládnout nápor žáků z Ukrajiny. V současné době se umisťují žáci silného populačního ročníku na střední školy. Nápor žáků v kombinaci se systémem přijímacího řízení nebylo úplně snadné zvládnout. Nakonec se to podařilo.
Co je podle Vás nejbolavějším místem kraje v oblasti školství?
Nedostatek finančních prostředků na rychlejší rekonstrukce a modernizace budov škol a školských zařízení. Zvyšující se nároky a standardy jsou alespoň částečně řešeny projekty z evropských fondů. Přes svůj realistický pohled bych si přál, aby probíhaly rychleji.
Pokud byste byl ve vedení kraje, jaké kroky byste ohledně školství učinil jinak než vedení současné?
Krajské školství je dobře nastaveno a je ku prospěchu, že radní za školství zodpovědní nedělají kotrmelce a dlouhodobě úzce a systematicky spolupracují s odborem školství. S ohledem na nedostatek pedagogů bych se více zaměřil na prohloubení spolupráce škol se zaměstnavateli a s Pedagogickou fakultou ZČU. Na místě je debata s obcemi jako zřizovateli základních a mateřských škol ve věci určování školských spádových obvodů a zřizování svazkových obecních škol. Zde je šance na dotační podporu jejich oprav a modernizací.
Jak byste řešil nedostatek pedagogů, nedostatek míst ve školkách a některých školách a nedostatek financí ve školství?
Nedostatek pedagogů je hlavně v aprobaci matematika a fyzika a v odborných předmětech na SŠ. Důležitým aspektem je finanční ohodnocení, proto schválenou garanci odměňování učitelů považuji za podstatnou. Kraj jako zřizovatel musí alespoň udržet financování provozu jím zřizovaných škol a školských zařízení. Musí využít všechny dotační příležitosti a metodicky s nimi pomoci zejména malým obcím.
Jak hodnotíte činnost současného vedení kraje v oblasti školství? Je něco, za co byste současné vedení kraje pochválil, a co naopak hodnotíte nejkritičtěji?
Kladně hodnotím, že se už v minulých letech navyšovaly kapacity některých oborů na středních školách. I díky tomu se podařilo zvládnout letošní nápor žáků do 1. ročníků. Rezervy naopak vidím v motivaci odborníků z praxe zapojit se do odborného vzdělávání žáků na středních školách.