„Komunikace s občany je pro nás důležité, proto se neustále snažíme hledat nové možnosti a vylepšovat ty stávající. Díky webu a aplikaci PlzniTo mají Plzeňané možnost během pár vteřin nahlásit závadu ve veřejném prostoru a my tak můžeme hned začít pracovat na vyřešení problému. Opravdu to funguje. Děkuji všem, kteří s námi takto komunikují,“ řekl primátor města Martin Baxa.
Práce s aplikací PlzniTo je velmi jednoduchá. „Pokud vidím nějakou závadu na veřejném prostoru, například zničenou lavičku, vezmu telefon, vyfotím ji a nahraji do aplikace. V případě, že mám zapnutý GPS lokátor, aplikace sama označí místo, kde se nacházím, pokud ne, označím jej v mapě. Poté stačí závadu krátce popsat a odeslat. Moje hlášení se dostane do městského kontaktního centra, odkud je obratem předáno příslušným pracovníkům jednotlivých úřadů a ti začínají pracovat na odstranění problému. Je to rychlé, jednoduché a efektivní. Tento postup samozřejmě platí i v případě webu, pokud by někdo nechtěl stahovat aplikaci, není to bezpodmínečně nutné, může pracovat na počítači nebo v telefonu s webovým rozhraním plznito.cz,“ vysvětlil Luděk Šantora, ředitel Správy informačních technologií města Plzně.
Nahlásit závadu je možné anonymně, nebo přidat své údaje. Pokud uživatel přispívá jako registrovaný, jednou z výhod je třeba i to, že jej úředníci mohou kontaktovat, pokud je potřeba závadu například více popsat nebo upřesnit její umístění. Po odeslání závady, ať už v anonymním nebo autorizovaném režimu, může každý sledovat postup řešení problému. „Hlášení o stavu obsahuje v první řadě zprávu z kontaktního centra – informaci o tom, komu je problém předán a později také datum a způsob jeho vyřešení. Průměrná doba potřebná pro odstranění závady se pohybuje mezi 11 a 14 dny, záleží na složitosti problému, někdy je možné jej vyřešit v podstatě okamžitě, jindy je potřeba více času,“ doplnil technický náměstek primátora Pavel Šindelář.
Podle Tomáše Cholinského, ředitele úseku SIT Port Správy informačních technologií města Plzně, novou verzi aplikace PlzniTo zpracovali členové organizace TechHeaven. Ti sdružují v městském technologickém parku komunitu technicky nadaných lidí s podnikatelskými ambicemi. „Město se trvale snaží zapojovat do svých projektů studenty a mladé inovátory, dávat jim příležitost pracovat na reálných projektech a získat tak cenné zkušenosti z praxe. Každý takový krok může být začátkem cesty k vlastnímu podnikání a vzniku nového inovativního start-upu na území Plzně,“ uvedl Tomáš Cholinský.
Aplikace PlzniTo byla až dosud součástí aplikace Plzeň – Občan. Tento stav se od 20. února změní. Aplikace Plzeň – Občan, jež poskytovala různé údaje o chodu města, zaniká a zůstává pouze funkcionalita hlášení závad ve veřejném prostoru, tedy samostatná aplikace PlzniTo. „Uživatele mobilních telefonů využívající platformu Android nečeká zásadní změna. Aplikace Plzeň – Občan se po aktualizaci sama přepíše na PlzniTo. U operačního systému iOS je nutné si novou samostatnou verzi aplikace PlzniTo stáhnout z Apple App Store. Aplikaci bude samozřejmě nadále možné stahovat zdarma,“ uzavřel Tomáš Benedikt, ředitel úseku Rozvoje Správy informačních technologií města Plzně.
„Charakter hlášení vyplývá z ročního období. V létě lidé řeší úpravu travnatých ploch a zeleně, upozorňují na střepy na cyklostezkách a podobně. S příchodem zimy se pak množí požadavky týkající se nefunkčního pouličního osvětlení. Po orkánu Sabine například nyní vzrostl počet hlášení týkající se utržených plechů, vyvrácených dopravních značek, padlých stromů,“ doplnil Vlastimil Gola, radní pro Smart Cities a podporu podnikání.