Stavbu zhruba za čtvrt miliardy korun vyhrálo sdružení firem Eurovia a Berger Bohemia. "Byla vysoutěžená za 125 procent projektantské ceny, což je možná kuriózní, protože takové stavby máme většinou za 60 až 70 procent (ceny spočítané projektantem)," uvedl Blabol. Podle něj jde ale dopravně i technicky o velmi složitou stavbu. "Takže firmy, které se do toho pouštějí, si tam zřejmě vytvořily nějakou rezervu. Navíc se proti projektu prodražily části související s dopravními podniky," řekl. Dražší jsou třeba sloupy na trakční vedení a další.
"Smlouva je uzavřená, letos se začne a do srpna příštího roku by mělo být hotovo," uvedl náměstek primátora Plzně pro dopravu Aleš Tolar (STAN). Dopravní uzavírky budou podle něj až příští rok, po dobu pěti měsíců od dubna.
"V první polovině listopadu tam chceme předat staveniště zhotoviteli. Přes zimu by provedl přeložky inženýrských sítí - vedení kanalizace, vodovodu a plynu a provizorní komunikaci a na jaře a v létě by přestavěl vlastní křižovatku," řekl Blabol.
Kruhovou křižovatku stavbaři zcela přebudují. "Vznikne tam takzvaná turbo okružní křižovatka. Bude tedy záležet na tom, kterým jízdním pruhem tam vjedete. Pokud najedete pravým, tak ji budete muset opustit na dalším výjezdu, už vám nebude umožněno pokračovat po kruhu," uvedl Blabol. Pokud bude chtít řidič pokračovat do dalších výjezdů, tak bude muset do křižovatky najet levým jízdním pruhem. A kvůli tomu, abychom zvýšili její kapacitu, tak bude světelně řízená na všech ramenech, řekl. Od Folmavské ulice a ze západního okruhu už by se neměly tvořit dlouhé kolony jako dnes. "Pravděpodobně ve špičkových hodinách tam ještě budou, ale zásadně menší," uvedl.
Západní okruh, který kraj dostavěl loni v únoru a končí právě u Makra, výrazně ulevil zejména Karlovarské ulici, ale částečně i Klatovské. Počet projíždějících vozidel tam roste a v některých dnech přesahuje 20.000 aut denně. "V exponovaných hodinách je to u Makra ucpané vždycky a někdy také u Globusu (na začátku okruhu)," dodal náměstek SÚS Martin Vít.
čtk