Realizace vítězného projektu přispěje v Radobyčicích ke zvýšení bezpečnosti silničního provozu. „Občany Radobyčic dlouhodobě trápila rychlost projíždějících vozidel v úseku od kruhového objezdu v Dlážděné ulici až dolů k mostu. Zároveň je znepokojovala i zvýšená frekvence průjezdu nákladních vozidel, která by touto ulicí projíždět neměla. Dodaný radar bude umět vyřešit oba zmíněné problémy, a to jak sledování rychlosti, tak díky modulu detekce průjezdu nákladních vozidel i analyzovat, zda projíždějící kamiony mají patřičná povolení k průjezdu,“ uvádí starosta MO Plzeň 3, David Procházka.
Projekt úsekového měření rychlosti zvítězil mezi ostatními návrhy s naprostým přehledem. „Tento návrh získal v hlasování v Participativním rozpočtu dvojnásobně více hlasů než ten, který se umístil na druhé příčce. Je tedy vidět, že řešení tohoto problému má u místních prioritu,“ říká Pavel Šrámek, 1. místostarosta MO Plzeň 3.
„Provoz je tady oproti okolním obcím zvýšený, fungujeme totiž jako spojka mezi Bory a Černicemi, potažmo Slovany. Doprava zde tedy není jen místní, ale i tranzitní a poté, co se tu opravila silnice, se provoz na ní ještě zvýšil,“ vysvětluje potřebu úsekového měření rychlosti Jiří Weger, zastupitel MO Plzeň 3 a občan Radobyčic. Dodává, že je smutné, že obvod musel vynaložit peníze na radar, namísto aby investoval například do herních prvků. „Stačilo, kdyby všichni dodržovali předpisy a byli ohleduplní,“ apeluje na účastníky silničního provozu Jiří Weger.
„Zavedení úsekového měření rychlosti v Radobyčicích samozřejmě vítám, určitě přispěje k větší bezpečnosti v této místní části,“ míní také zastupitel MO Plzeň 3 a další radobyčický občan Petr Baloun.
Nepřizpůsobení rychlosti může za čtyřicet procent tragických nehod. Rychlost přitom pravidelně překračuje 86 procent řidičů. „Vyplývá to z dopravních statistik Policie ČR a BESIP, v průměru čtyři z deseti lidí, kteří na našich silnicích zemřou, byli usmrceni z důvodu nepřiměřené rychlosti. Ročně je to zhruba 180 lidí,“ představuje smutné statistiky krajská koordinátorka BESIP pro Plzeňský kraj Václava Ircingová. Jen pro srovnání dodává, že zatímco při rychlosti padesát kilometrů v hodině je brzdná dráha dvanáct metrů, při sedmdesátce už je dvakrát delší.
Městská policie Plzeň v Radobyčicích provádí měření pomocí radaru a kontroluje povolení k průjezdu u nákladních vozidel v rámci své běžné činnosti. „Při každé kontrolní akci v tomto místě zjistíme několik porušení rychlostních limitů a průjezd vozidel, která sem vjezd povolený nemají. Jsme rádi, že právě na tomto místě nám bude pomáchat technické zařízení“, uvedl velitel městské policie Petr Nováček.
Své zkušenosti s porušováním dopravních předpisů má v tomto úseku také Policie České republiky. „Na daný úsek byly opakované stížnosti na překročení nejvyšší dovolené rychlosti, které byly námi dokumentovány. Úsekové měření by mělo přispět ke snížení reálných jízdních vlastností,“ uvedl ředitel městského ředitelství PČR - KŘP Plzeňského kraje Karel Machulda.
Zhotovitelská firma SUPTel, a. s. převzala stavbu v květnu a během července spustila zkušební provoz. „V současné době je již zařízení plně funkční, nyní už jen čekáme na certifikaci od Českého metrologického institutu a pak zařízení přejde do ostrého provozu. K tomu dojde nejpozději do deseti dnů,“ říká obchodní ředitel společnosti SUPTel Jiří Pešek. Stavba vyšla celkem na 974 600 korun bez DPH.
Úsekové měření rychlosti je v pořadí třetím ze šesti „miliónových“ přání, které centrální plzeňský obvod v rámci projektu participativního rozpočtu svým občanům splnil. „V bývalém autokempu vedle Multifunkčního areálu Škodaland již vyrostlo discgolfové hřiště. Na Nové Hospodě si zase občané přáli hřiště na beachvolejbal, to jsme stačili otevřít ještě před letními prázdninami,“ doplňuje místostarosta MO Plzeň 3 Ondřej Ženíšek.