První vůz ASTRA bylo možné spatřit v Plzni v roce 1997 při zkušební jízdě. Jednalo se o první moderní tramvaj s asynchronními trakčními motory na střídavý proud (odtud právě název ASTRA=ASynchronní TRAmvaj). Tramvaj byla také prvním částečně nízkopodlažním vozem s bezbariérovým přístupem a s výsuvnou plošinou, která usnadňovala nástup invalidům na vozíku či maminkám s kočárky.
Tyto tramvaje s oficiálním označením LTM 10.08 byly první vyrobené vozy pro tramvajovou dráhu z produkce plzeňské Škodovky v poválečném období. Celkem jich do Plzně bylo dodáno jedenáct. Vozy se přes mnoho technických a konstrukčních problémů staly průlomovým mezníkem v tramvajové dopravě a vykonaly v Plzni velkou službu. „Dnes jsme naposledy vypravily na pravidelné jízdní řády zbývající dvě tramvaje tohoto typu. Jednu z nich, konkrétně vůz ev. č. 301, který byl vyroben jako druhý prototyp a své první cestující svezl v Plzni 16. 7. 1998, plánujeme zachovat a zařadit mezi historické vozy v našem depozitáři,“ popsal Jiří Trnka, technik elektrické dráhy PMDP.
„Tramvaje ASTRA jsme už v minulém roce začali postupně nahrazovat novými vozy, které nabízí ještě větší komfort pro cestující, větší podíl nízké podlahy, moderní informační a odbavovací systém, klimatizaci prostoru pro cestující a další soudobé technologie zvyšující pohodlí a bezpečnost provozu,“ říká Roman Zarzycký, první náměstek primátora a předseda představenstva PMDP. Poslední dva vozy je možné spatřit naposledy ve čtvrtek na pravidelných spojích linky 1.